Trendovi

Body building bez ijednog utega

fotografija

Press stranice
Petak 23.Rujan 2011.

Tražimo najbolji lijek za stres! U teretani je zagušljivo, za “nogač” se nema vremena, trčanje predugo traje. Novi je tjelovježbeni trend Total Body Resistance eXcercise – TRX.

Više iz izdanja

Više od autora

Social

Standardne teretane se prebrzo zasitim, postane mi dosadna i monotona nakon 2-3 mjeseca. TRX me oduševio svojom jednostavnošću. Dvije “špage” i to je to. Koristi se vlastita težina kao opterećenje, a pritom je potrebno i držati ravnotežu, što držim izuzetno bitnim za psihofizičku kondiciju i poboljšanje motoričkih sposobnosti, otkrio nam je korisnik TRX treninga Tonči. Zbilja, iako je u bivšoj Jugoslaviji fitness, koji se tada dakako nije tako zvao, ima velik broj poklonika i snažnu tradiciju, u Hrvatskoj on doživljava procvat u ratnim 90-ima i to ponajprije u bujanju broja fitness centara, prije svega teretana koje su naknadno dopunjavane i drugim sadržajima.

Vjerojatno je i sam rat imao na to utjecaja jer našim su gradovima šetali military-look tipovi obrijanih glava i mrkog pogleda što se u svakom slučaju uklapalo u tadašnji prilično depresivan folklor. Ipak, svoj pravi smisao pojam fitness dobiva tek u novom stoljeću s rastom svijesti o potrebi za održavanje tijela što zdravijim gdje je takva vrsta vježbanja prepoznata i kao odličan lijek protiv stresa. No, vježbanje utezima ima i svojih mana. Između ostalog i zbog brzog tempa modernog života pojavila se populacija ljudi koji imaju duboku svijest o potrebi za vježbanjem, no iz različitih razloga takvu aktivnost smatraju neprikladnom. Tako se u Hrvatskoj iz godine u godinu pojavljuju alternativne vrste vježbanja.

Jedan od takvih načina je i TRX ili Total-body Resistance eXercise koji ipak svoje korijene vuče iz rata. Osmislili su ga pripadnici američke specijalne postrojbe Navy Seals za periode koje provode na vatrenoj liniji gdje su klasične mogućnosti vježbanja zapravo nepostojeće, a koriste ga i borci popularnog i vrlo okrutnog UFC-a. – Tijekom vježbanja sa bilo kojim rekvizitom (šipka, bučice, trenažer) otpor je ujednačen i često fiksiran te se kreće po unaprijed određenoj putanji. Kod suspenzijskog načina treninga to nije slučaj. Za pravilnu izvedbu vježbe potrebna je aktivacija kompletnog tijela, a najviše trbušno-leđne muskulature.

Zbog toga trening TRX-om ne bih preporučio onima bez ili sa vrlo malo trenažnog staža. Svi ostali trebaju postepeno uvoditi TRX u svoje programe savjetujući se sa educiranim osobljem, poštujući slijed vježbi od nižeg prema višem intenzitetu. Sportaši su svakako ona grupacija koja može imati najveće koristi od ovakvog načina vježbanja. Vježbajući pokrete odnosno kretne strukture povećavamo funkcionalnost sportske izvedbe. TRX nije nikakvo novo „čudo“ u treningu sa kojim se rezultati postižu na mnogo brži način.

On prije svega predstavlja novitet u svijetu fitnessa i time u kombinaciji sa ostalim sredstvima i pomagalima dodatno obogaćuje trenažni proces kako rekreativaca tako i sportaša – kaže Dalibor Širola, trener fitnessa, osobni i kondicijski trener iz Rekreacijsko-rehabilitacijskog centra Scipion u Rijeci. Posjetili smo i zagrebački fitness centar u kojem se organizirano vježba funkcionalni trening TRX. U MoFitu razgovarali smo s voditeljem centra Mislavom Petrovićem koji nam je objasnio zašto se ljudi odlučuju na ovakvu vrstu vježbanja, umjesto klasične teretane. – Više je razloga zašto se ljudi odlučuju za ovaj funkcionalni trening. Možda je i najvažniji da svi mogu raditi sve vježbe jer se radi vlastitom težinom koja se dozira kutem položaja tijela. Svaka se vježba prije izvođenja demonstrira pa je ipak kontrolirano, za razliku od teretane, gdje se u nekoj teoriji samostalni vježbač ipak može ozlijediti – kaže Petrović.

Kombiniranje moguće i poželjno – Dalje, riječ je zapravo o klasičnom funkcionalnom treningu gdje se TRX, koji je anaeroban. Kombinira se sa jumping jackovima, sprintevima, znači aerobnim vježbama. Sve je to vrlo intenzivno što mnogima paše, jer ili nemaju vremena za neki ekipni sport, a teretanu iz nekog razloga ne vole – dodaje Petrović. Priču potvrđuje i vježbač Tonči. – Kakav je efekt bilo takvog vježbanja najbolje se vidi po upali mišića kada se, nakon duže pauze, počne s treningom. Nakon standardne teretane upala mišića osjeća se samo na onim grupama koje smo aktivirali treningom, dok nakon TRXa imam upalu gotovo svih mišića. Čak i nekih za koje sam “zaboravio da postoje”.

Kod ovakve vrste treninga bitan dio čini zagrijavanje prije povećanja intenziteta vježbanja, kao i istezanje, koje je sastavni dio treninga. Prednost je, naravno, i vježbanje u grupi, tako da jedni druge “vučemo” naprijed. Taj osjećaj mi je izuzetno bitan, pošto sam i sam bivši aktivni sportaš, tako da me podsjeća na pripreme. Moj posao dinamičan je i stresan. TRX mi itekako pomaže i jednostavno objedinjuje gotovo sve discipline rekreacije koje mi trebaju – završava Tonči. Petrović ističe i da su voditelji programa redom obučavani od američkih međunarodnih instruktora.

– Školovanje s instruktorima izvana, čak i iz Amerike redovito je, a zanimljivo je da tim seminarima prisustvuju i treneri iz svih zemalja bivše Jugoslavije. Nije čudno da je TRX prepoznat kao moguće popularna vrsta vježbanja, stvoren je u Pustinjskoj oluji pa ima i nekakvu karizmu, nije dosadan, na kraju krajeva uvijek se radi uz glazbu, ili barem tako kažu naši vježbači. Nema vježbe koja je izolirana, razvija se statička snaga, dižu se motoričke karakteristike, varijacija u vježbanju ima stotine – kaže Petrović.

Više je žena
TRX je podjednako prihvatljiv i ženama i muškarcima. Prehrana je ista kao i kod klasičnog treninga, a nije tajna da ga koriste i borci UFC-a. Satu treninga na kojem smo se uvjerili u efikasnost ovakve vrste vježbanja prisustvovalo je više žena, a vježbe nam je i demonstrirala trenerica Ana Čuček.

Od koordinatora Zlatana Spiridonovića doznali smo i kako se postiže da se u grupi vježbača opterećenje ipak postavi individualno. – Zapravo vrlo jednostavno, u odnosu na gravitaciju. Što je osoba snažnije konstitucije, položaj je vodoravniji, a kosiji ukoliko je slabija. Bitan je i položaj nogu gdje se ili možete poduprijeti pa se radi samo gornjim dijelom tijela, ili stojite s nogama paralelno ili sunožno, sve ovisno o opterećenju koje se može postići. Tajna je ovakvog treninga da su trbuh i donja leđa, dakle središnji mišićni pojas, baš uvijek u maksimalnom opterećenju, što daje tijelu onu temeljnu snagu – kaže Zlatan. Trening traje otprilike 55 minuta, napravi se između 25-30 vježbi, što je malo više od preporučenih 24.

Napravi se više različitih vježbi za istu mišićnu skupinu, u skupinama po dvije. Jedna vježba za veću, jedna za manju mišićnu skupinu. Ima i vježbača koji koriste i teretanu koja ovaj funkcionalni trening dopunjavaju kako bi dopunili slabije mišićne grupe. Znači, riječ je o fleksibilnom sustavu koji može biti ili vrlo agresivan ili vrlo blag. Ukoliko se radi o vježbačima starije dobi trening se organizira tako da se više radi na izdržljivosti, ali još uvijek je dovoljno intenzivan. Spomenimo i da je gurtna za TRX jedan od najprodavanijih artikala za vježbanje na svijetu u 2010. godini.