Stil

Hrvatice gutaju Vogue, ali modne trendove ipak kreira ulica

Petak 28.Listopad 2011.

Društveni šokovi poput napada na Twinse i bankovnog kraha imaju dramatičan efekt na ono što ćemo nositi te sezone

Izdanje

Broj 7, 28.10.2011

Više iz izdanja

Više od autora

Social

Novitet je neizbježan u modi. Novi trendovi razvijaju se i mijenjaju iz sezone u sezonu, neki se zadrže kraće, neki ostave trajan pečat. Modni dizajneri nas vode kroz trendove, istražuju razne mogućnosti i stvaraju nove ideale ljepote. Inspiraciju dizajneri mogu pronaći u svakom kutku života. Osobnog i društvenog; u svakodnevici, u umjetnosti, u vlastitim osjećajima, u socijalnoj interakciji. Osim vlastite kreativnosti i intuicije dizajnerima su na raspolaganju skupovi kao Première Vision u Parizu koji je vodeći svjetski sajam tkanina i grupe koje prate promjene u društvu. Specijalizirane tvrtke poput Trendstopa sustavno provode temeljita istraživanja i pokušavaju prepoznati kakvi će biti trendovi i želje korisnika otprilike godinu i pol unaprijed. Jaana Jatyri je 35-godišnja direktorica Trendstopa koji savjetuje kompanije kao što su HP i Sony preko Arcadia Grupe s brojnim modnim brendovima poput Dorothy Perkins i Miss Selfridge, kao i mnoge vrhunske britanske, francuske i talijanske modne kuće.

“Trendovi se nikada ne svode na jednu osobu. Postoji N neka vrsta kolektivne svijesti. Obući ću nešto u Londonu, ali netko u Tokiju bi mogao dobiti istu ideju.” kaže u intervjuu za London Evening Standard. Za poznatog hrvatskog modnog dizajnera Roberta Severa ulična moda je uvijek inspiracija, jer je u konačnici odraz društva, odraz potreba i na kraju krajeva - moda je jedino živa ako se nosi na ulici. Volim vidjeti ljude koji imaju svoj stil ili kako interpretiraju neki modni trend. Takvi individualci su uvijek osvježenje, kaže Sever. Marijanu Vuković, autoricu domaćeg modnog brenda Rococo inspirira sve što ju okružuje, kako priroda tako i ljudi koje susreće, s kojima se druži. Uvijek ću primijetiti vesele ljude koji zrače pozitivnom energijom i čija odjeća odražava njihov zdrav neopterećen stav prema životu. Te opservacije vjerojatno indirektno utječu i na moj rad, podvlači Marijana.

Stalno unapređivanje tehnologije i komunikacije znači brzo pokretanje slika i ideja u cijelom svijetu. Korisnici diktiraju modne trendove jednako kao i dizajneri. Potrošači su selektivni i zahtjevni. Oni se istodobno i međusobno inspiriraju kroz društveno ponašanje, internet, kupovnu moć, socioekonomski status, politička kretanja. Ponekad, kao u primjeru velikih društvenih šokova poput napada na Twinse ili bankovnog sloma događaju se nagle promjene u kolekcijama u skladu s novonastalim situacijama. Reklame, časopisi, film, kazalište kao i modne revije često prate kretanja društvene svijesti i u određenoj mjeri utječu na nju. Modni blogeri postali su veoma cijenjeni i utjecajni u modnom svijetu. Inspirativni blog Garance Doré (www. garancedore.fr), francuske modne fotografkinje, ilustratorice i autorice obuhvaća modu ispred revija na tjednima mode, kao i s ulica New Yorka, Pariza, Londona i Milana, ali i drugih metropola.

Dizajn je odraz originalnosti
Američki fotograf Scott Schumann, osim ekskluzivnih prizora na modnim revijama, izuzetan je u tome što uspijeva u svakodnevnim slikama s gradskih ulica prikazati originalnost ljudi. Ušao je u ulogu dizajnera u potrazi za inspiracijom kada je 2005. pokrenuo svoj blog, The Sartorialist (www.thesartorialist. com). Time magazin ga je prije dvije godine proglasio jednim od stotinu najutjecajnijih ljudi u svijetu mode. Njegovu stranicu posjeti tri milijuna ljudi mjesečno. Bio je prvi koji je povezao blog kao sredstvo komunikacije i modne fotografije. Magazinske redakcije savjetuju kako nositi nove trendove. Anna Wintour je glavna urednica američkog izdanja časopisa Vogue i najmoćnija žena globalne mode.

Dokumentarni film “The September Issue” prati pripreme nje i njezinoga tima kako stvaraju rujanski broj američkog Voguea. To je najobimnije izdanje koje najavljuje jesenske trendove s primjerice 758 stranica u ovogodišnjoj ediciji. Cijenilo se da će oko 13 milijuna ljudi kupiti taj broj, a u Zagrebu je Vogue najprodavaniji strani magazin. Prisutnost Anne Wintour na modnim revijama presudna je hoće li ta revija biti značajna u svjetskim razmjerima, a selekcija modela garantira komercijalni uspjeh dizajnera. Danas su revije haute couture (francuski termin za visoku modu) spektakularne i dizajneri se trude da sa svojim kreacijama ostave trajnu impresiju i sliku koja će nas pratiti i inspirirati. Ako se pitate “Tko će to nositi?” znajte da kad je visoka moda u pitanju, ono što vidite na revijama uglavnom je samo ekstravagantnija verzija kolekcije. Haute couture podrazumijeva iznimno skupe i unikatne kreacije koje najčešće nadilaze standardna konstrukcijska pravila kroja, precizne su izrade i vrlo često zahtijevaju mnogo ručnog rada.

Gdje je tu isplativost
Ona teži da ima status umjetničkog djela. Komercijalna isplativost leži u “ready-to-wear” kolekciji, kozmetici, parfemima i modnim dodacima. Veliki dio haute couture kuća su dio LVMH (Louis Vuitton Moët Hennesy) grupe koja objedinuje šezdesetak marki poput Donna Karan, Guerlain, Fendi, Marc Jacobs, Bulgari, Kenzo itd. Ekstravagantniji modeli imati će svoju umjereniju i nosiviju verziju poput primjerice večernje haljine. Uspješne modne kuće znaju pružiti korisniku pravu mjeru komercijalne i kreativne kolekcije. Svatko od nas izabire svoj vlastiti stil. Njime komuniciramo sa svijetom oko nas. Njega gradimo i izgrađujemo, a modni trendovi nas inspiraju. Bez obzira što diktira moda, svaka sredina ima svoje specifičnosti. Amerikanke će pronaći lako nosiv, praktični odjevni predmet. Na ulicama Pariza, ni jedan modni trend neće izbaciti sveprisutne šalove. Dalmatinke nikada neće odustati od sunčanih naočala. Svatko ima nešto što mu se sviđa i voli.