Društvo

Samo 200 tvrtki zna što je DOP

Četvrtak 24.Svibanj 2012.

Pomažu dječje domove, čiste okoliš Save, financiraju razminiranje, doniraju škole, neki tek štede papir i recikliraju mobitele ili se hvale da vraćaju trudnice na posao i redovito plaćaju dobavljače ali i to je puno jer...

Izdanje

Teme

Više iz izdanja

Više od autora

Social

Povratak trudnica nakon porodiljnog dopusta na posao, zapošljavanje invalida, liječnički pregledi za sve zaposlene, kupnja skupih bolničkih aparata, uređivanje trgova, pomoć djeci bez roditelja... Ono što je nekada bila uobičajena praksa u poslovanju tvrtki, danas u vremenu krize postaje zlata vrijedna iznimka koju treba nametnuti kao uzor i ostalim kompanijama koje se još uvijek oglušuju na praksu nazvanu društveno odgovorno poslovanje ili skraćeno DOP. Posebno u trenutku kada se na poslodavce gleda kao na najveće neprijatelje, kao što su to pokazala istraživanja. Pioniri DOP-a dolaze iz redova zaštitara okoliša koji su primorali industrijalce da dio dobiti preusmjere za smanjenje štete koju naprave zagađenjem. U Hrvatskoj se DOP počinje aktivnije spominjati sredinom devedesetih godina da bi pred krizu dosegao vrhunac. Procjenjuje se da je dvjestotinjak tvrtki društveno odgovorno i da na različite načine dio zarađenog novca vraća društvu. Među njima je prošle godine prednjačilo dvanaest poduzeća koje je Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj nedavno nagradio priznanjem Indeks DOP-a. Među javnim poduzećima nagradu su dobili Odašiljači i veze, Hrvatska lutrija i Podzemno skladište plina. U kategoriji velikih priznanje je dodijeljeno Jamnici, Hrvatskom telekomu i Coca-Coli HBC Hrvatska; među srednje velikim tvrtkama prednjače Hartmann Hrvatska, Ilirija i Kuehne&Nagel, a malim kompanijama Oikon, Dvokut-Ecro i Ciklopea.

Za najveći napredak u odnosu na prošlu godinu nagradu je dobio Valoviti papir Dunapack. Svaka od njih je na određeni način pomogla zajednici. Najveći, naravno, daju najviše. Primjerice, HT, osim financijske podrške, korisnicima sredstava nudi mogućnost korištenja njihovih usluga. Često doniraju novac različitim udrugama odricanjem od naknade za korištenje 060 brojeva. Coca-Cola je pokrenula cijeli niz akcija poput “Lijepa naša Sava” kojom se prezentira ekoturizam i uređuje okoliš uz Savu. Hrvatska lutrija pomaže ovisnicima o kockanju. Odašiljači i veze su prelaskom na digitalni signal donirali opremu školama i bolnicama. Podzemno skladište plina brine o lokalnoj zajednici i donira Osnovnu školu u općini Velika Ludina, prevodilački servis Ciklopea se diči podatkom da se svaka trudnica nakon porodiljnog dopusta vratila na posao u tu tvrtku, hotelijerska kompanija Ilirija iz Biograda na moru pokrenula je akciju nabave uređaja za razbijanje kamenca za zadarsku bolnicu za što je i uplatila 350 tisuća kuna, odjel za avionski prijevoz Kuehne & Nagel 99 posto posla obavlja bez papira, dok Hartmann Hrvatska uređuje trg u Koprivnici.

NIJE MARKETINŠKI TRIK

Sudjelovanje u DOP-u nije samo iskaz želje za pomaganjem zajednici, isto kao što nije tek marketinški trik - kako zlobnici mogu pomisliti - budući da svjetsko iskustvo govori da povrat dobiti društvu donosi znatno stabilniju poziciju u vremenima krize, jača povjerenje potrošača, pomaže u smanjenju potrošene energije i otpada, potiče inovativnost zaposlenih i na kraju, ali za poduzeća jako važno, igra bitnu ulogu u jačanju brenda na tržištu. Zato ne treba čuditi što je svaka deveta kompanija u Europskoj uniji i Japanu na neki način uključena u DOP, dok je njihov broj u, na primjer, Kini i ostalim državama u Aziji mizeran. Premda je situacija u Hrvatskoj još daleko od zapadnoeuropskih uzora podaci govore da se stanje ipak polako mijenja. Primjerice, 2008. godine, kada je nagrada Indeks DOP-a prvi put bila dodijeljena, od 1364 adrese poduzeća, na koje je bio poslan upitnik s pitanjima o DOP-u, odgovorilo je njih 152, od čega su ga tek 32 uspješno ispunile. Na ovogodišnjem natječaju iz 71 tvrtke stigli su popunjeni upitnici. Kako za tvrtke ne vrijedi pravilo da ne zna lijeva što daje desna, firme će se rado pohvaliti s pomoći društvu jer znaju da je odjek takvog angažmana zapravo najbolji marketing koji mogu napraviti, a da pritom ne izazovu negativnu reakciju.

RECIKLIRANJE MOBITELA

Imidž HT-a pozitivnijim čini činjenica da sedam godina surađuje s UNICEF-om, baš kao i projekt “Zajedno smo jači” u okviru kojega zaposlenici predlažu projekte iz svoje lokalne zajednice. Kompanija potom putem natječaja bira najbolje i financijski ih podržava. Prošle godine su surađujući s Fakultetom računarstva dodijelili šest stipendija najboljim studentima završnih godina, te još pet onima bez adekvatne roditeljske skrbi za vrijeme visokoškolskog školovanja. HT je u suradnji s korisnicima, školama i fakultetima do sada prikupio i reciklirao više od 111.000 starih mobitela, kažu u tvrtki. Od konkretnih projekata u Jamnici ističu lanjsko investiranje u nove membranske uređaje za pročišćavanje tehnoloških otpadnih voda, kao i podršku lokalnoj zajednici te organizirane edukacijske posjete tvornici školaraca i studenata. Hrvatskoj lutriji je možda i najteže s obzirom na specifičnu djelatnost kojom se bavi. Održivi rast ta javna tvrtka nastoji postići odgovornim priređivanjem igara na sreću, odgovornošću prema zaposlenicima, okolišu i ekonomskom odgovornošću. Izdvaja se briga za igrače, budući da unatoč inicijativi da igre na sreću budu zabava, u Lutriji su svjesni da nije uvijek tako. - Svaki pojedinac koji razvije ovisnost o igrama na sreću predstavlja naš neuspjeh, zbog čega prevenciju ovisnosti i minimiziranje rizika od igara na sreću smatramo prvenstveno svojom odgovornošću - kažu u Odjelu za odnose s javnošću HL-a. To je jedan od razloga zbog kojih je u uredu Uprave osnovana Služba za DOP koja od kraja prošle godine izdaje suglasnosti za nove igre. Služba za DOP bavi se mogućim rizicima koji iz igre mogu proizići. HL razvija i vizualne oznake za pojedine stupnje rizičnosti koji će se uskoro naći na svim proizvodima Lutrije. Također je uvedena mogućnost samoisključenja igrača. Od trenutno 217 samoisključenih igrača, koliko ih sada ima, njih osam se trajno isključilo. HL i financijski pomaže projekte koji se bave izlječenjem različitih vrsta ovisnosti.

Lijepa naša Sava

Coca-Cola je treći put nagrađena, a drugu godinu zaredom. Uz isticanje brige za zaposlenike i potrošače, u Coca-Coli naglašavaju brigu za okoliš i projekt “Lijepa naša Sava” kojim se potiče ekoturizam i važnost rijeke za stanovnike koji žive uz Savu. Projekt je dobio i međunarodna priznanja poput Europske nagrade za izvrsnost. Coca-Cola pomaže i paraolimpijski odbor kojem su darovali novi vizualni identitet i web stranicu, a pokrenuli su i projekt “Od sada biciklom na posao”. Objavili su i jezični priručnik koji su putem Interneta dali na besplatno korištenje. Jedna od deset najvećih hotelijerskih kompanija Ilirija iz Biograda i prva je turistička tvrtka koja je dobila nagradu Indeks DOP-a. Ilirija je, naime, prošle godine jedan posto od ukupnih prihoda izdvojila za DOP. U tvrtki ističu da u poslovanju dominantno mjesto daju iskrenosti. - Uvodimo u vlastite poslovne procese ovaj oblik ponašanja kao antibiotik protiv danas u društvu dominantne pojave obmane, počesto laži i prijevare. Otvoreno tržište, demokratski pluralizam i zagarantirane slobode svih, često se u našoj suvremenoj pa i poslovnoj praksi koriste za svoju suprotnost. Trudimo se to prepoznati i pronaći pravičan i društveno primjeren odgovor na takvo okruženje. U našoj filozofiji dva i dva su uvijek četiri - ističu u Iliriji i naglašavaju da je kamp Soline, u koji je uloženo stotinu milijuna kuna, jedan od najboljih primjera “spoja” DOP-a, održivog investiranja i zaštite okoliša. Njegovo hortikulturno uređenje i oblikovanje rađeno je uz poštovanje svih normi zaštite okoliša i u skladu s mediteranskim podnebljem. Kamp se uređuje do razine parka s ciljem da cijelo područje bude uređeno do razine arboretuma. Uz nabavu uređaja za izvantjelesno mrvljenje bubrežnih kamenaca, Ilirija je inicirala skupljanje sredstava za kupnju ultrazvučnog uređaja-digitalnog kardiološkog kolor dopplera za potrebe internističke ambulante Specijalne bolnice za ortopediju u Biogradu na Moru.

ZAPOŠLJAVANJE INVALIDA

Odašiljači i veze napravili su sva potrebna ispitivanja uređaja i instalacija te radnog okoliša (vibracija, buka, mikroklimatski uvjeti, rasvjeta). Svi zaposlenici obavili su redovne liječničke preglede za radna mjesta s posebnim uvjetima rada kao i za rad na računalu. Imaju zaposlena dva invalida rada, dva ratna vojna invalida i sedam radnika s utvrđenim tjelesnim oštećenjem. Unatoč promicanju ravnopravnosti spolova, s obzirom na posebne uvjete poslova u OiV-u ipak je veći broj muškaraca nego žena. Uz brigu o dovoljnoj količini plina za grijanje, u Podzemnom skladištu plina razvijaju i održavaju dobre odnose s lokalnom zajednicom tako da uz stalne uplate poreza i naknada u proračun općine Velika Ludina, nedaleko od naselja Okoli gdje je jedino hrvatsko podzemno skladište plina, redovitim donacijama aktivno pomažu opremanje Osnovne škole Ludina, kao i održavanje ostalih društvenih aktivnosti u mjestu. To je važno i zbog činjenice da u pogonu PSP Okoli uglavnom rade ljudi koji žive u bližoj okolici. PSP na tradicionalan način, poštujući lokalne običaje, poštuje i Svetu Barbaru koja je zaštitnica rudara, groma i vatre. Tvrtka Hartmann Hrvatska financijski podržava lokalne umjetničke, društvene i sportske aktivnosti te podržava uređenje jednog trga u Koprivnici. Sudjeluje u obrazovnim projektima osnovnih škola u kojima predstavlja učenicima način zbrinjavanja otpadnog papira. Hartmann je organizirao uskrsne radionice s djecom iz dječjeg doma Svitanje i Udrugom slijepih Koprivničko- Križevačke županije. Hartmann podržava lokalno i mlado kazalište Ludens teatar te Književni festival “Galovićeva jesen”. DOP-a se ne odriču ni male tvrtke. Tako u prevodilačkom servisu Ciklopea kažu da im je u prvom redu cilj poštivanje zaposlenika i dobavljača i njihovih prava, kao i konstantno poticanje na edukaciju. Od dobavljača se ne očekuje da negdje drugdje stječu znanje koje bi onda iskorištavali u Ciklopei, nego im, kako kažu, oni pružaju mogućnost usavršavanja kako bi zajedno mogli odgovoriti na zahtjeve kupaca i tržišta. - Naši dobavljači su redovito plaćeni, a njihove potrebe i zahtjevi uvijek se promatraju individualno uzimajući u obzir svakog od njih kao zasebnog dionika.Budući da je velika većina naših zaposlenika ženskog spola sretni smo što se sve naše zaposlenice, koje su postale majke, s porodiljnih i roditeljskih dopusta ponovno vraćaju na svoje pozicije.

Svakoj od njih pristupamo individualno kroz posebnu regulaciju radnog vremena i godišnjih odmora - tvrde u Ciklopei. Među dobitnicima prethodnih godina treba istaknuti Hasuka i partnera, Končar i Ericsson Nikola Tesla koji su tri puta zaredom dobili priznanje Indeks DOP-a što ih je automatski isključilo iz ovogodišnjeg natjecanja i otvorilo priliku drugima. Možda se među njima nađe Vipnet koji provodi program razminiranja, Valamar koji usvaja dupina za svako konferencijsko događanje s više od sto osoba ili pak Ina koja sada već redovito donira SOS Dječje selo Lekenik. Samo da se ne povedu za primjerom Shella koji je prije dvadesetak godina problem neprofitabilne platforme u Sjevernom moru poželio riješiti tako da je jednostavno potopi. Danas se Shell ponaša bitno drukčije. Svakako ne savršeno, ali ipak bolje, a hrvatski pokal DOP-a ipak ne ide u trajno vlasništvo...