Tehnologija

Stari hrvatski brandovi postali su pioniri internetske revolucije

Petak 07.Listopad 2011.

Velike tvrtke koje su najčešće trome kada je riječ o novim marketinškim kanalima, u Hrvatskoj su neobično brze u prihvaćanju digitalnih trendova

Više iz izdanja

Više od autora

Social

Da vam je netko prije pet godina rekao kako će Konzum, među ostalima, biti na čelu internetsko marketinške revolucije u Hrvata, odmahnuli bi rukom i odšetali s podsmijehom. I bili biste u krivu. Jedan je to od onih brandova od kojih nikad, s obzirom na njihovu orijentiranost ka širokoj publici, ne bi očekivali da se pojavi na geolokacijskom servisu Foursquare. Radi se o mobilnom servisu koji korisnicima omogućava da se prijave na određenim lokacijama, pa samim tim, i da na nekima od njih dobiju nagradu, neku pogodnost. U slučaju Konzuma, nakon pet prijava u Super Konzum dobili bi poklon bon od 50 kuna, a ako biste se prijavili s prijateljem u Avenue Mallu, dobili biste kutiju keksa. Ako još uvijek ne znate što je Foursquare, onda vam je jasno koliko je zapravo Konzum napredan, a ako i znate, onda vam je poznato da Foursquare nema stotine tisuća korisnika u Hrvatskoj. Odakle Konzum na Foursquareu? Ubrzani rast broja korisnika Foursquarea u Hrvatskoj te činjenica da, u trenutku kada smo započeli ovaj projekt, u Hrvatskoj nitko nije koristio geolokacijski marketing, ponukala nas je na promociju putem Foursquarea. Fokusiramo se na stvaranje dodatnih pogodnosti za svoje kupce koji koriste nove tehnologije u svakodnevnom životu. Stoga smo biramo atraktivne lokacije i specialse. Povratne informacije kupaca su izuzetno pozitivne što nas ohrabruje da i dalje radimo na stvaranju dodatnih vrijednosti za korisnike te društvene mreže, a testiramo i mogućnosti geolokacijskog marketinga. Na većini lokacija imamo aktivan ‘Specials’ već pet mjeseci, na kojima je vidljiv eksponencijalni rast novih korisnika. Što se spola tiče, u prosjeku odnos je 70 posto u korist muške populacije, dok je, razumljivo, najzastupljenija skupina između 25 i 35 godina, rekao nam je Ivan Kovačević, voditelj odjela digitalnog marketinga Agrokora.

Proširena Kraševa stvarnost

Danas, kada Kraš predstavi augumented reality igru, to nas ne iznenađuje, jer se radi o kompaniji koja je među prvima izašla na Facebook i potpuno briljirala igrom Životinjsko carstvo. Iako je priča, barem za internet “stara”, valja brzinski podsjetiti kako je Životinjsko carstvo okupilo 355 tisuća korisnika koji su ispunili 87 tisuća virtualnih albuma i ostvarili 83 milijuna interakcija, te kako je Životinjsko carstvo prošle godine osvojilo nagradu za marketinšku učinkovitost Effie. Prije mjesec dana Kraš je, ponovo u suradnji s Drapom, koji je radio Životinjsko carstvo za Facebook, predstavio novi album. Njega se ne bi posramile ni najveće svjetske tvrtke jer je augumented reality, odnosno proširena stvarnost, nešto što se tek razvija i u svijetu. Ovaj put riječ je o digitalnom albumu koji prati aplikacija, a koja putem web kamere prepoznaje koji se dinosaur nalazi na karti, a kojega zatim prikazuje u 3D modelu na ekranu računala. – Ovo je jedan od najvećih AR projekta u svijetu ako se uzme u obzir da je do sada otisnuto više od deset milijuna sličica, govori nam Davor Runje iz Drapa. On dodaje kako je “ono što ovaj projekt čini posebnim, činjenica da se ne radi o marketinškoj kampanji u kojoj se koristi AR tehnologija, već o proizvodu čiji je AR centralni dio. Tiskani album zamijenjen je virtualnim albumom na webu, što značajno smanjuje troškove samog projekta. Na projektu se ukupno radilo devet mjeseci. Nakon razrade koncepta, trebalo je izraditi ilustracije dinosaura za sličice koje dobro funkcioniraju s odabranom AR tehnologijom. Prepoznavanje sličica umjesto markera je veliki napredak u upotrebljivosti AR tehnologije, ali u praksi ne funkcionira sa svim sličicama. Jedan od problema je bio i sličnost pojedinih dinosaura koje je trebalo staviti u različite poze i na različite pozadine kako ne bi dolazilo do lažnog prepoznavanja krive sličice. Budućnost igraonice kao centralnog mjesta za online promociju Kraševih brandova vidimo u integraciji weba i mobilnih aplikacija”. Na popularnom Weekend media festivalu Hrvatski Telekom je predstavio aplikaciju HotHot. Radi se o besplatnoj mobilnoj aplikaciji za Android i iPhone uređaje, koja korisnicima svakodnevno donosi posebne ponude, popuste i akcije proizvoda ili usluga u njihovoj blizini. Aplikacija će vam po otvaranju ponuditi nekoliko kategorija od kojih su najvažniji kuponi, a u kojoj ćete i saznati kako je, na primjer, nedjeljna kava u Cvrčku s ovim HotHot kuponom tek tri kune, dok ćete za učlanjenje u računalnu igraonicu Sabirnica dobiti dvadeset posto popusta. Iako je za očekivati od THTa da ima vlastite mobilne aplikacije, iskorak je napraviti baš ovakvu. “Neprestano težimo razvoju novih tehnoloških rješenja koja olakšavaju posao krajnjim korisnicima. U ovom slučaju to su mala i srednja poduzeća/obrti, ali i krajnji korisnici aplikacije koji uz pomoć HotHota pronalaze najbolje ponude u svojoj neposrednoj blizini”, kažu u Hrvatskom Telekomu. “Za razliku od geolokacijskih mreža, HotHot je fokusiran isključivo na pronalazak najboljih ponuda na području na kojem se korisnik trenutačno nalazi (nema, primjerice, parkova ili fontana).

Vruće ponude HTa
Za razliku od stranica za grupnu kupovinu, HotHot svakom poslovnom subjektu omogućuje da samostalno, jednostavno i brzo izradi ponudu sukladno vlastitim mogućnostima i potrebama. Nema čekanja hoće li ponuda ‘proći ili ne’, već svaki donositelj HotHot kupona ostvaruje iskazani popust ili drugu ponuđenu pogodnost. Ukratko, nove i pristupačne tehnologije (pronašli smo izvrsnog i talentiranog partnera Pet minuta), dopustile su nam da povećamo vrijednost koju možemo pružiti korisnicima i zato je nastao HotHot. Aplikacija HotHot je u roku od šest dana nakon prelauncha na Weekend Media Festivalu downloadana preko 4000 puta, te se od 24. rujna neprestano nalazi na listi 25 top free aplikacija u App Storeu, pri čemu je četiri dana zaredom bila pozicionirana na prvom mjestu”.

Awesome nula awesome 
Za razliku od prethodno nabrojanih, Radio 808 je potpuno novi brend koji je ipak, nastao iz starog Radija 101. Naime, Radio 808 je internetski radio koji su pokrenuli bivši suradnici nekadašnjeg gospodara svih valova, pametno prepoznavši društvene mreže kao najbolje mjesto za promociju i koji se, za razliku od najslušanijih radijskih postaja, ipak pouzdaju u urednički izbor živih ljudi, a ne softvera. I ne samo to – uskoro će predstaviti iPhone aplikaciju koja će slušateljima omogućiti da 808 nose sa sobom u džepu. Na žalost, 101 nije se uspio prilagoditi novom vremenu – čak ni account na Twitteru (@radio_101) koji ima 5570 followera, nije u njihovim rukama, a Facebook ignoriraju, dok 808 sve prednosti novih medija odlično iskorištava od prvog dana. “Radio 808 je (u svom audio stream segmentu) primarno glazbeni radio. Ono što se u fah slangu naziva ‘govornom emisijom’ je de facto ukinuto ili će biti preseljeno na neki drugi kanal komunikacije. Dakle, glazba nije garnirung između emisija, već primarni fokus programskog koncepta”, objašnjava nam Alen Matošević s Radija 808. “Okrenuti smo mladima koje ne želimo samo kao slušatelje/pratitelje/prijatelje već i kao sukreatore i konačno kreatore programa 808ice. Smatramo da već duže vrijeme nijedan radio medij nije pružao odgovarajuće prilike mladima da upoznaju medij i eventualno otkriju i razviju svoje afinitete za rad kroz njega. Na radiju 101 (s kojeg je potekao veći dio osnivača) nije bilo moguće ostvariti program kakav smo željeli raditi. Što zbog ukalupljenosti u modele koje smatramo passé, što zbog otpora dijela ekipe kojoj promjene nisu odgovarale jer nisu vidjeli svoje mjesto u njima. Internet je bio naš odabir, ne samo zato što su bitke za ‘zemaljske’ koncesije često ‘oplemenjene’ politikom i Kapitalom, već i zbog toga što smatramo da je internet kao medij stvarnost i nužnost današnjice koji pruža daleko širi spektar mogućnosti i višekanalne komunikacije od ograničenog FMa. Budući da, osim Blackouta i Pudinga još nisu pokrenute specijalizirane i/ili autorske emisije, teško mi je govoriti o nekom najslušanijem segmentu. O tome ćemo točniju analizu moći napraviti kad krenu sve emisije večernjeg dijela i podcasti, što je planirano unutar slijedećih trideset dana”.