Hrvatske mitologije

Trojanski konj ponovno na cvjetnom Trgu, ali ovaj ga je put donio sam Bandić

Petak 11.Studeni 2011.

Još se nije stišala prašina zbog izgradnje kontroverznog projekta Tomislava Horvatinčića, a već se najavljuje nova transformacija javnog prostora. I ponovo tobože za naš interes.

Više iz izdanja

Više od autora

Social

Kao što znamo iz grčke mitologije, Grci su godinama pokušavali osvojiti Troju. Nakon deset godina bezuspješne opsade, konačno su došli na ideju da sagrade velikog drvenog konja i u njega sakriju svoje vojnike. Lukavi Grci pretvarali su se da su otplovili, a naivni Trojanci konja su na kraju kao trofej uvukli u grad. Preko noći iz njega su izašli vojnici, otvorili vrata grada ostatku grčke vojske i osvojili grad. Teško je ne sjetiti se ove priče ako ovih dana prolazite Cvjetnim trgom. Premda se još uvijek nije stišala prašina zbog izgradnje kontroverznog projekta Tomislava Horvatinčića, već se najavljuje nova transformacija javnog prostora. I ponovo tobože za naš interes, kao ispunjenje davno “danog obećanja”.

Ako se pitate što na njemu radi kičasti, cvijećem okićeni žuto-zeleni konj, odgovor je dao sam gradonačelnik: “Moji suradnici i ja ovog smo ljeta došli na ideju da bi trg trebalo obnoviti, no o tome smo htjeli pitati građane. Tome služi konj, jer će građani primjedbe i želje moći napisati i ubaciti u sandučić pokraj njega.” Ako se i dalje pitate zašto baš konj, a ne neka druga životinja, odgovor nam je ponovo dao gradonačelnik: “Jer je konj simbol sreće i ljubavi. Zar ne podsjeća na mene? Voli raditi, vuče i trpi, a podnijet će i ako ga malo udarite.” Bandić očito ne odustaje od metaforike koju je inaugurirao tijekom bezuspješne predsjedničke kandidature kada je izjavio da će uzorati čitavu Hrvatsku, svaku ulicu i svako selo, te da će raditi kao konj.

No ovaj je put usput odlučio pokazati i kako on doživljava “direktnu demokraciju.” Navodno, ako građani budu protiv radova na Cvjetnom trgu, Grad neće ići u tu investiciju. Dovoljno je ispuniti formular s naslovom “Obnova”, izraziti svoje mišljenje i ubaciti ga u sandučić. Gradonačelnik pritom, dakako, nije objasnio koliko je takvih formulara uopće potrebno da odustane od svojih planova, ali dovoljno je prisjetiti se peticije protiv one prijašnje, Horvatinčićeve “obnove” koja je sakupila čak 54.500 potpisa, da bismo znali kako gradonačelniku mišljenje građana ne znači gotovo ništa.

Sada se naime, poput “samoostvarenog proročanstva”, u obliku farse ispunjava ono na što su vlastitom gestom prije gotovo dvije godine upozorili prosvjednici protiv izgradnje shopping-centra kada su na Cvjetni trg dovukli veliku skulpturu trojanskog konja s porukom da i u Zagreb ulazi trojanski konj koji se pretvara da je u funkciji javnog interesa. Policija je tada privela dvadesetak prosvjednika, a skulptura je sasječena u komadiće. Da je izgradnja shopping-centra doista bila tek početak, a ne kraj, pravi Trojanski konj koji je pripremio teren za daljnja osvajanja i pustošenja građevinske mafije u paktu s gradskim vlastima, potvrdio je i Horvatinčić još na otvorenju svog kompleksa kada je iznio ideju da bi cijeli Cvjetni trg trebalo popločiti granitnim pločama kako bi izgledom postao kompatibilan s njegovim “javnim prostorom”.

I gle čuda, sada nas na Cvjetnom trgu pozdravlja Bandićev konj koji predlaže identičnu stvar: betonski heksagoni kojima je trg popločen trebali bi biti zamijenjeni granitnim pločama kako je to bilo predviđeno u originalnom projektu Mihajla Kranjeca i Berislava Šerbetića iz 1995. Tada, zbog rata, nije došlo do realizacije projekta, no sada je valjda, u mirnodopsko vrijeme prosperiteta, konačno kucnuo čas za “Obnovu”. Ironija je dvostruka. S jedne strane, upravo je taj projekt narušio vizualni šarm i integritet trga, i njime je, kako je to u Vijencu još prije nekoliko godina ustvrdio Krešimir Galović, započela “akutna degradacija cijeloga prostora trga, koja zahvaća i okolne objekte” (svakom je prolazniku, uostalom, jasno da dosadašnje pločice još uvijek nisu dotrajale niti da odudaraju od cjelokupne urbanističke cjeline).

S druge strane, upravo u doba krize, grad se odlučuje na investiciju koja nije niti neophodna niti nužna, a stoji čak 8 milijuna kuna. Drugim riječima, ono što “Obnova” Cvjetnog trga očito simbolizira jest nepotrebno “ušminkavanje” već ionako narušenog trga, koje nije samo upitne estetske kvalitete, već mu je funkcionalnost identična cvjetnom konju koji tobože služi za prakticiranje “direktne demokracije”. Trojanski konj ponovo je u gradu, samo ga ovaj put nisu dovukli prosvjednici, već sasvim eksplicitno, i bez okolišanja, sam gradonačelnik.