Skoči na glavni sadržaj

„Adidas više nikad, nisam majmun!“

adidas-vise-nikad-nisam-majmun-7173-9728.jpg adidas-vise-nikad-nisam-majmun-7173-9729.jpg

Vjerovali ili ne, činjenica da u ciljanoj reklami figurira muškarac tamne puti, ogorčila je na stotine ljubitelja Adidas marke koji su svoj bijes iskalili rasističkim statusima.
Foto: Adidas

Koncem svibnja jedna od najpoznatijih sportskih tvrtki, Adidas, na Facebooku je reklamirala svoje proizvode povodom „70 godina inovacije“ fotografijom Afroamerikanca s gustom bradom odjevenog u bijelu trenirku s prepoznatljive tri linije.

Vjerovali ili ne, činjenica da u reklami ciljanoj za češko tržište figurira muškarac tamne puti, ogorčila je na stotine ljubitelja Adidas marke koji su svoj bijes iskalili rasističkim statusima.

„Adidas više nikad, nisam majmun!“

„Postoje li reklame bez crnčuga?“

„Zašto je tamo taj afro-islamist?“

„Od Adidasa više neću kupiti ni vezice, radije ću kupiti marku koja mi je etnički bliža.“

„Ovo je reklama namijenjena Češkoj, mogli su tog crnčugu ostaviti u Americi a nama dati nekog normalnog.“

„Fuj, kako sam se uplašio… Još samo da progovori i kaže dobar dan susjede, pa bih shvatio da su naši preci umirali uzalud.“

Većina „komentatora“ nije pojma imala da je na fotografiji zvijezda NBA James Harden iz Houston Rockets-a, jedan od najboljih svjetskih košarkaša.

„Svejedno mi je koliko je dotični gospodin uspješan. Ne želim nositi iste stvari kao on i ne želim ni mrvicu izgledati kao on“, piše daljnji nezadovoljnik.

Slična situacija na češkom Facebooku zabilježena je prije dvije godine kada je na reklamnom listiću supermarketa Lidl figurirao maneken tamne puti. I tada se sručila lavina rasističkih komentara i poziv na bojkot Lidla, optužujući ga za „multikulturnu propagandu“.

Tada dvadeset četverogodišnji model Alpha Dia iz Njemačke izjavio je za Frankfurter Algemeine Zeitung da je šokiran reakcijama iz Češke dodajući da su jedino na češkom Facebooku zabilježeni negativni i rasistički izljevi.

I onda i sada je reagiralo mnoštvo ljudi s komentarima koji su osuđivali sugrađane i njihove zlobne, neumjesne i rasističke komentare.

Komentirajući slučaj Lidlovog reklamnog listića stručnjak za ekstremizam s Masarykovog sveučilišta u Brnu Miroslav Mareš tada je za portal lidovky.cz izjavio kako su rasistički komentari u Češkoj povezani s atmosferom posljednjih godina u kojoj je postalo normalno u javnosti izražavati ekstremna stajališta, te da takvi ljudi u društvu više nisu predmet osude kao prije 20 godina. Mareš je upozorio da ekstremistički nazori na društvenim mrežama ne znače da takva stajališta dijeli cijela populacija, ali kako to pokazuje da je „klasični rasizam usidren u češkom društvu kad ga jedan reklamni listić može tako razjariti.“

Mnogi sudionici u diskusiji su se zgražali nad sadržajem komentara svojih sugrađana.

„Titulu najvećih rasista u Evropi Česi s pravom zaslužuju.“

„Što je izazvala jedna reklama na sportsku odjeću?! Kad sve ovo čitam, pomislim da nam izgleda stvarno nema pomoći.“

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2019. godinu