Skoči na glavni sadržaj

Bolje se pamte bilješke koje pišemo vlastoručno

U vrijeme kad je gotovo bogohulno sumnjati u sve blagodati modernih tehnologija iz Amerike stižne neobična vijest - ljudi koji vlastoručno pišu bilješke bolje pamte od onih koji to čine uz pomoć laptopa.

To je pokazala studija američkih psihologa Daniela Oppenheimera i Pam Mueller sa sveučilišta Princeton, kojima se ideja za ovakvo istraživanje javila iz krajnje osobnih razloga. Mueller je, u vrijeme dok je asistirala jednom predavanju, zaboravila laptop pa je bilješke morala zapisivati po starinski - vlastoručno olovkom po papiru.

Iznenadila se kad je shvatila da je s tog predavanja puno više zapamtila nego obično, što je ispričala i Oppenheimeru, profesoru koji je držao predavanje. Slučaj je htio da je se i Oppenheimer doživio slično iskustvo nekoliko dana ranije, pa su odlučili istražiti o čemu se radi.

Rezultati su potvrdili njihovu sumnju - ljudi doista bolje upamte lekcije za koje bilješke vlastoručno zapisuju na tradicionalan način nego one koje tipkaju u računalo. Istraživanje je tako dovelo u pitanje opravdanost korištenja laptopa na predavanjima.

Istraživanje je provedeno u tri dijela. Učenicima je prikazan video tijekom kojeg su oni vodili bilješke, jedni vlastoručno, a drugi na laptopima. Nakon toga su pola sata rješavali određene zadaće, a potom su odgovarali na pitanja o sadržaju. Pogađate - skupina koja je bilješke vodila vlastoručno imala je bolje rezultate od onih koji su pisali na računalima.

Analiza rezultata pokazala je da su studenti koji su bilježili na laptopima u većoj mjeri pisali od riječi do riječi, pa su Mueller i Oppenheimer posumnjali bi razlog lošijim rezultatima mogao ležati u tome što se na taj način samo prepisuje, bez da se o tome razmišlja. Stoga su oni što bilježe na računalima dobili uputu da u novom krugu testiranja pokušaju svojim riječima prepričati ono što čuju. No čak i tada su učenici koji bilježe na računalima imali lošije rezultate od onih što bilježe olovkom.

Posljednja skupina učenika odgovarala je na pitanja punih tjedan dana nakon što su gledali snimljeno predavanje. Nekima od njih dopušteno je da prouče svoje bilješke 10 minuta prije nego što će odgovarati na pitanja. Oni koji su bilježili na tradicionalan način i koji su imali priliku ponoviti prije ispitivanja, nadmašili su sve ostale. No, čak su i oni što nisu imali priliku ponoviti, a bilježili su olovkom, odgovorili bolje od onih što su bilježili na računalima. Osim toga, pokazalo se da je ponavljanje dodatno omelo one što su doslovno bilježili u laptope.

Ovim istraživanjem nisu obuhvaćeni oni što bilješke vode na tabletima.