Skoči na glavni sadržaj

Miloš Đurđević za danas odabrao poeziju Gordane Benić

milos-durdevic-za-danas-odabrao-poeziju-gordane-benic-6720-8889.jpg

Za poeziju Gordane Benić može se reći da je koncipirana na borhezijansko oniričkim premisama o svijetu koji nam neprestano izmiče i nestaje
Foto: Osobna arhiva

SVIJET OD PAPIRA

(U kasno ljeto, kad prolijeću kometi)

Valvasor, strastveni putnik i staretinar, sakuplja sve što je

otisnuto tiskarskom prešom: grafičke listove, šarene

zemljovide, rukom ispisane svitke

 

Svete sličice i prostrane mape s ucrtanim putovanjima prvih

istraživača; zavjetne poruke mornara čija sjećanja rube

brodolome, i otkrića novih kontinenata

 

Poput Gutenberga, ili Da Vincija, konstruira tiskarski stroj;

sastavlja ga od dijelova naprava za bojanje igraćih karata,

tiještenje vina i kovanje srebrnog novca

 

Premda nije bilo trgovca koji bi razumio takvu opčinjenost

svijetom od papira, Valvasor rado obilazi stare luke

i napuštena ljetovališta

 

Običava pohoditi i mračne prodavaonice firme Adams; to ga

čini sretnim

 

Pred izlozima sa zemljopisnim kartama sjene mu ljudskim

glasom šapuću; Valvasor, Valvasor! U ovom trenutku lađari

brode kroz maglu nad Canalom Grande ... Dobra im sreća!

 

Otkako je zvuk dalekih mora postao njegovo prostranstvo, u sjeni pinija i

modrih čempresa otkrio je sjetnu snagu sredozemnih gradova

 

U kasno ljeto, kad prolijeću kometi, s prozorskog stakla Valvasor skuplja suze

svetog Lovre; kuća se tad ispuni čežnjom

 

PUK JE SLUŠAO VIDOVNJAKE

(Gradio se Titusov slavoluk)

Iz prastarog sna, protkanog nasiljem i zdvojnošću, izlaze

povorke robova. Privučeni mirisima ebanovine te malo

poznatih stvari, potiho razgovaraju o gorčici; i širokim

listovima smokve što se namaču u amforama s vinom

 

Galerije Flor dovršio gradnju velebnog hrama; potom

radnici popločavali ulice. U ime upravitelja Filon je davao

lažna obećanja, a puk slušao vidovnjake. Neobični mesije

pripovijedali o apokaliptičnim vremenima. Filona je

naslijedio Fest, a njega upravitelj Albib

 

Tamo gdje su ledine još prekrite makovima,

gradi se Titusov slavoluk. U tijesnim prolazima između zidova, uz

Orfejevu liru ponekad zapjevaju demoni. Očaraju divlje

zvijeri, pokrenu drveće i kamenje, te zaustave rijeke. Zarivši

dugačke motke u crnu vodu, mjereći dubine, otiskuju se niz

vodotoke

 

Na leđa im naleglo Nebo; mračni zavežljaj

 

PIJESAK UNIVERZUMA

Nakon pada iz drevnog raja zviježđa Orion, činilo se da je

svemir samo rezonantna kutija, tjeskobni ocean koji

usporavaju elektrode. Iz krhotina svjetla ponekad isijavaju

skriveni elementi. U visini nebeskog ekvatora razlažu se

bezbojni kristali soli, sjaje dojmljivi dragulji sakupljeni iz

suza prognanih anđela. Kao da smo satkani od fantomskih

tvari, duboko u nebu iščezavamo poput utvara beskraja. Kad

vjetar pokrene oblake prašine, prema rubu kozmosa povlače

se biološki arhivi, gustoća kostiju, krhki sedef školjki, zrnati

karboni iz svijeta duhova, i rasuti komadići zvijezda.

 

GEOMETRIJA MRAKA

Između sjajnih, bakrenih zrcala rasipaju se tuneli crvotočina,

kosti najsjajnijih fosila ljeskaju se u neprirodnim bojama.

Potamnjele relikvije isijavaju žive slike. Kad zlatna prašina

dolazi iz nepoznatih dimenzija, zajedno sa zvijezdama i

nevidljivim česticama obuhvaća cijelu galaksiju. U ravnini

nebeskog ekvatora pucketaju ohlađena lava i crni vulkanski

pijesak. U preostalim hijeroglifima zgušnjavaju se eoni

sunčevog praha.

 

KONCENTRIČNI KRUGOVI

Otkad kruže glasine o središnjoj tami, govori se o

Saturnovim prstenima i dobu kad je nebo bilo crno kao perje

gavrana. Žudnja za mrakom potaknuta je dugim valovima

polarne svjetlosti, zvjezdanim tunelima koji neprekidno

odjekuju. Ako postoji prikladan zvuk, i biljke mogu opstati

u potpunoj tmini. Oslikani ulomci glinenih posuda, i plitki

reljefi na tankim stijenkama pećina, opisuju kako se

oduvijek žrtvovalo za carstvo smrti.



NI ISTOČNO NI ZAPADNO

Na svim stranama svijeta šire se valovite praznine, vlažna

skrovišta u monotonim ponorima stijena. Bolna su

pomračenja u sjenama kozmičkih zidova, u bljeskovima

planetarnih maglica i spiralama galaksija. U velikom

prožimanju, koje nema granica, gomilaju se krhotine kupola

i šarenih mozaika, sive nijanse mrava i kukaca. U noćnom

cvijeću trepere žilice purpura, a u mramoru se cakli kobalt

koji će zgnječiti korone zvijezda.

 

Gordana Benić (Split, 1950), pjesnikinja i novinarka, diplomirala je književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu u Zadru i završila postdiplomski studij književnosti u Zagrebu. Objavila je više knjiga poezije, knjigu publicističkih tekstova (Godina sfinge, 2003) i tetralogiju s fotografijama, odnosno kako autorica kaže "fotoiluminacijama", posvećenu Dioklecijanovoj palači u Splitu (Palača zarobljenih snova – imaginarni putopisi, 2012; Palača nezemaljskih snova – psihogrami, 2013; Palača svjetla i sjene – kozmogrami, 2014; Palača posljednjih kartografa, 2017). Njezina je poezija prevedena na strane jezike, predstavljena u antologijama i pregledima suvremene hrvatske poezije, dobitnica je prestižnih nagrada za poeziju.

Gordana Benić u poeziji se najviše bavila poezijom u prozi, formom koju je prepoznala kao sukladnu svom osnovnom poetičkom interesu. Kod poezije u prozi prelazi se iz

jednog obrasca pisanja pjesme, iz pjesme u zadanoj i/ili slobodnoj stihovnoj formi, u drugi, prozni format kako bi se kondenzirala lirska materija, a sadržaj pjesme, bez prepoznatljivih graničnika, postavio u prvi čitateljski plan. Stoga autori, u toj novoj slobodi pisanja pjesme, trebaju pronaći nove postupke za konstrukciju lirskog predmeta. A Gordana Benić, koja u jednom intervju kaže kako ju je "oduvijek zaokupljao svojevrsni svemirski romantizam" kako bi "prekoračila u nesmjestivo, lebdeće između zemaljskog i kozmičkog prostora", ovu je formu dodatno obogatila i zahvatila neke nove sadržaje i područja ekspresije u domaćoj književnosti. 

Za njezinu poeziju može se reći da je koncipirana na borhezijansko oniričkim premisama o svijetu koji nam neprestano izmiče i nestaje. S jedne strane je beskonačno taloženje u slojevima zapisa i tekstova, načelno hermetičnih zbog toga što u biti govore o nespoznatljivom, a s druge je poriv da se iskorači u puki beskraj i imaginacija do kraja oslobodi svih kriterija i pretpostavljenih pravila zbilje. Kod prvoga i dalje prepoznajemo određenu potrebu da se na rubovima i marginama ocrta dio putanje jedne priče u transcendentalnom labirintu teksta, koji se nadaje kao koncentrično, dakle beskrajno unutrašnje odražavanje svjetova. A u vezi drugoga, kao da je aktiviran neki "kozmički uzgon" na tragu fantasta i mistika, odnosno pjesnika u širokom luku od Dantea i W. Blakea do Nikole Šope. 

U neprestanom rastakanju oblika ova poezija, kako je rekla kritika, ukazuje na nemogućnost statične slike i mehaničke ravnoteže, a isto tako je razgovijetna težnja za određenom harmonijom. "Poezija uvijek jest u okrilju iluzornoga, tamo je njeno prirodno stanište", kaže Benić, "ali ono što je istinski pokreće jest mogućnost nadmašivanja granica i otkrivanje fluidnijih dimenzija stvarnosti… Poezija govori o našem dobu, ne samo na eksplicitno iskustveni način, već u nekom povišenom registru… takvo pjesništvo evocira našu magičnu zbilju, u koju se može uroniti i na krajnje osoban način." (Miloš Đurđević)