Skoči na glavni sadržaj

Pravilnik za prodaju magle

Davor Verković

<p>Davor Verković je novinar koji je cijelu dosadašnju karijeru proveo prateći turizam. Ne samo da je obišao sve hotele i restorane od Iloka do Prevlake i natrag, nego vrlo dobro poznaje turističke trendove i još bolje njihove kreatore</p>

pravilnik-za-prodaju-magle-1676-1684.jpg

Pravilnikom koji je donesen na prijedlog ministra Darka Lorencina bitno se ublažavaju uvjeti za rad u sustavu turističkih zajednica
Foto: FaH/Dario GRZELJ

Novi Pravilnik o posebnim uvjetima koje moraju ispunjavati zaposleni u lokalnim turističkim zajednicama, kao i u Glavnom uredu HTZ-a, objavljen je znakovito, na dan 1. travnja, u Narodnim novinama br.42/14. Pravilnikom se, kao što smo najavljivali, bitno ublažavaju uvjeti za rad u sustavu turističkih zajednica, čime je znatno olakšan dolazak na visoke funkcije onima koji do sada nisu imali potrebne kvalifikacije, odnosno nisu imali dovoljno godina staža na rukovodećim mjestima u turizmu.

Prema novim odredbama, čak ni budući direktor ili direktorica Glavnog ureda HTZ-a ne mora imati pet godina iskustva u turizmu, nego samo pet godina iskustva na rukovodećim poslovima, iz čega se može zaključiti da je osoba koja će preuzeti čelnu poziciju već određena. Naime, direktor Glavnog ureda HTZ-a mora ispunjavati sljedeće posebne uvjete: mora imati završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij (magistar/magistra) ili specijalistički diplomski stručni studij (stručni specijalist/specijalistica); mora imati najmanje pet godina radnog iskustva na rukovodećim poslovima; mora izraditi prijedlog svog programa rada turističke zajednice za jednogodišnje razdoblje (to je novost); mora ima najmanje jednu preporuku prijašnjih poslodavaca koju su potpisale najmanje dvije osobe; aktivno mora vladati jednim i poznavati jedan svjetski jezik; mora imati položen stručni ispit za rad u turističkom uredu i poznavati rad na osobnom računalu.

Ličani i Slavonci protiv

Kvaka je, dakle, u pet godina radnog iskustva na rukovodećim poslovima. Nigdje nije navedeno da to mora biti u turizmu. Ista se stvar događa i kada se spustimo prema hijerarhijski nižem ustroju. Direktor turističkog ureda turističke zajednice općine mora, recimo, po istom Pravilniku imati  najmanje godinu dana radnog iskustva na rukovodećim poslovima, a direktor turističke zajednice županije najmanje tri godine radnog iskustva na rukovodećim poslovima.

Svi, naravno, moraju biti fakultetski obrazovani, ali ipak nije jasno zašto se išlo na ovakvo ublažavanje uvjeta. Ministar turizma Darko Lorencin nedavno je napravio nešto slično, propustivši zakon kojim je snizio kriterije za otvaranje i vođenje turističkih agencija.

Ministarstvo turizma je uz spomenuti Pravilnik objavilo i smjernice za novi zakon o turističkim zajednicama, kojem se protive turistički djelatnici slavonske, ličke i karlovačke regije. Naši izvori tvrde kako postoji realna opasnost da se nakon njihova usvajanja novac HTZ-a uzme kontinentalnom turizmu i preusmjeri prema samo jednoj regiji. Naravno, riječ je o Lorencinovoj Istri. HTZ više ne bi bio na čelu sustava, s obzirom na to da više ne bi koordinirao sustavom turističkih zajednica, nego bi se samo bavio marketingom. Slično je i s razvojem proizvoda (kongresi, kamping, nautika...) koji više neće raditi Glavni ured HTZ- nego ih treba promovirati na nacionalnoj razini.

S druge strane, direktori se opet biraju na rok od četiri godine, što će im omogućiti sustavniji rad od dosadašnjih (re)izbora svake godine.

Župani, nadalje, ostaju predsjednici turističkih zajednica županija (Damir Bajs je svojedobno uveo da župani i gradonačelnici ujedno budu i predsjednici), čime politika zadržava utjecaj na sustav.

Kreće javna rasprava

Ministarstvo turizma pozvalo je sve zainteresirane da se uključe u javnu raspravu naglašavajući da će se posebna pažnja pridati „destinacijskom menadžmentu“, odnosno razvoju destinacija na regionalnoj razini. „Turističke zajednice zasigurno su sustav koji je u proteklih 23 godine dao najveći doprinos razvoju turizma u Hrvatskoj, no sukladno anketama provedenim na terenu, vrijeme je za njegovu promjenu. Od sredine travnja povest ćemo i raspravu i dijalog na samom terenu kako bismo došli do najboljih rješenja za čitav sektor“, naglašava ministar turizma Darko Lorencin u pozivu.

Prema njegovu objašnjenju, o čemu smo također već pisali, novim zakonskim okvirom ustanovile bi se turističke zajednice regija po modelu DMO-a kao regionalne menadžment-organizacije (RMO). Na razini 10 turističkih regija koje su definirane Strateškim marketinškim planom hrvatskog turizma 2010.-2014. formirat će se RMO-ovi za Zagreb, središnju Hrvatsku, Slavoniju, Istru, Kvarner, Liku – Karlovac, Dalmaciju – Zadar,  Dalmaciju – Šibenik, Dalmaciju – Split te Dubrovnik. Turističke zajednice osnovane po DMO-modelu prema prijedlogu u smjernicama preuzimaju sve zaposlenike, imovinu, prava i obaveze dosadašnjih turističkih zajednica na području osnivanja.

Nadalje, u pozivu na širu raspravu o smjernicama stoji kako će Hrvatska turistička zajednica kao nacionalna turistička organizacija (NTO) bit odgovorna, između ostaloga, za marketing i strateško planiranje na nacionalnoj razini, poboljšanje ugleda i položaja turizma na međunarodnom tržištu, stvaranje prepoznatljivog brenda, ulaganje u oglašavanje zajedno s turističkom industrijom i nižim razinama sustava (RMO i DMO), uspostavljanje sustava upravljanja kvalitetom i koordinaciju i nadzor predstavništava u inozemstvu te razvoj hrvatskog turističkog informativnog sustava. 

S druge strane, RMO-ovi kao regionalne turističke zajednice bit će odgovorne za strateško planiranje i razvoj, marketing, upravljanje sustavom te istraživanje na regionalnoj razini. Uspostava RMO-ova predviđa mogućnost udruživanja više regija koje bi u tom slučaju koristile jedinstven vizualni identitet te dijelile marketinške aktivnosti, primjerice dizajn i pripremu za tisak promotivnih materijala, web-platformu, nastup na sajmovima. Sve bi se navedene aktivnosti u slučaju udruživanja provodile putem zajedničke nadregionalne turističke zajednice, kao posebnog oblika RMO-a.

Na lokalnoj razini isti prihodi

„Unutar regionalnih menadžment-organizacija uspostavit će se lokalne turističke zajednice kao destinacijske menadžment-organizacije (DMO) koje će okupljati dionike javnog, privatnog i civilnog sektora u destinaciji s ciljem strateškog i operativnog upravljanja destinacijom i ostvarenja zajedničke, prethodno usuglašene, vizije razvoja. Poslovna zadaća DMO bila bi, dakle, koordiniranje i upravljanje ključnim aktivnostima turističkog razvoja i promocije destinacije, odnosno poslovi planiranja, marketinga, financiranja, donošenja i provedbe odluka te razvoja turističkih proizvoda u destinacijama. Unutar DMO-a predviđena je mogućnost ustrojavanja podružnica koje će sukladno složenosti poslova biti organizirane kao turističko društvo za veću složenost i turističko-informativni centra (TIC) za manju složenost poslova. Podružnice neće imati svojstvo pravne osobnosti. Uz promjenu nadležnosti, novim zakonskim okvirom definirat će se i razdioba izvornih prihoda, što znači da će regionalne turističke zajednice (RMO) imati veći proračun u odnosu na postojeće županijske turističke zajednice, dok će raspodjela prihoda na lokalnoj razini ostati ista. Kriteriji za razdiobu prihoda od turističke članarine redefinirat će se na način da će se osim sjedišta poslovne jedinice u obzir uzimati i broj ostvarenih noćenja. Kao dodatni izvor prihoda predviđeni su i sredstava iz EU fondova. Uz sve navedeno, novim zakonskim okvirom uspostavit će se turističko informativni sustav, odnosno obveza elektroničke prijave i odjave gostiju za sve pružatelje usluga smještaja“, stoji u pozivu ministra Lorencina.