Skoči na glavni sadržaj

U subotu i u Hrvatskoj Marš za znanost: 5 do 12 je!

u-subotu-i-u-hrvatskoj-mars-za-znanost-5-do-12-je-5570-6898.png

U RH je upravo danas Marš za znanost potrebniji nego ikad jer su i kod nas ugrožene osnovne postavke znanosti, znanja i znanstvenog rada, a sve društvene vrijednosti i kriteriji su srozani do dna, poručuju organizatori
Foto: facebook.com/marszaznanost

Dan planeta Zemlje, 22. travnja, znanstvenici, studenti i građani u petsotinjak gradova u više od 40 zemalja obilježit će Maršem za znanost kako bi naglasili važnost obrazovanja i znanosti. Marširat će se i u tri grada u Hrvatskoj – u subotu u 11 sati marš u Zagrebu kreće ispred kipa Nikole Tesle, u Splitu na Rivi, a u Rijeci ispred Konta. Jaku potporu Maršu u Hrvatskoj dao je i molekularni biolog Ivan Đikić, koji je napustio Hrvatsku kao znanstveno utočište, no, marširat će u San Franciscu.



Organizatori Marša u Hrvatskoj u priopćenju su objasnili svoje motive i i ciljeve:  



Misija Marša za znanost:



Javno se založiti za važnost znanosti i obrazovanja za društveni, gospodarski i kulturni razvoj RH, kao i razvoj kreativnosti, inovativnosti, odgovornosti i kritičkog mišljenja svakog pojedinca. Afirmirati važnost odlučivanja i formuliranja javnih politika na osnovu znanstveno utemeljenih dokaza, nasuprot „alternativnim činjenicama“. Istaknuti važnost dvosmjerne komunikacije znanstvenika i javnosti. Istaknuti važnost nemiješanja politike u slobodu znanstvenih istraživanja te u obrazovanje temeljeno na znanosti, ali i da se znanost, kao i demokracija, temelje na slobodi govora, otvorenosti i slobodi istraživanja i propitivanja.

Vizija Marša za znanost:



Hrvatska je zemlja u kojoj su znanost i na znanosti temeljeno obrazovanje otvoreni, međunarodno relevantni i visoko kvalitetni sustavi bez obilježja klijentelizma i negativne selekcije, sustavi koji su prioriteti države i svih politika, što se očituje i u izdvajanjima javnih sredstava za te djelatnosti, kao i u ugledu i materijalnom statusu znanstvenika i nastavnika. RH je zemlja gdje su učenici i studenti u središtu procesa obrazovanja s najširom dostupnošću i socijalnom prohodnošću obrazovanja, zemlja u kojoj je u potpunosti implementirana Cjelovita kurikularna reforma te sve mjere Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije.



5 do 12:00 je! 22. travnja, na Dan planeta Zemlje, znanstvenici izlaze iz svojih laboratorija, ureda i predavaonica te, udruženi sa svima kojima su znanost i obrazovanje temeljeno na znanosti važni, na simboličan način Maršem za znanost staju u obranu slobode istraživanja, propitkivanja i urođene ljudske znatiželje.



Maršem za znanost se i Hrvatska pridružuje globalnom pokretu koji je početkom ove godine, na tradiciji obilježavanja Dana planete Zemlje, spontano nastao kao reakcija na odluke američke administracije kojima se u pitanje dovode znanstvene činjenice poput globalnog zatopljenja, ali i ugrožavaju sloboda i javno financiranje znanosti. Kako su slični problemi prepoznati diljem svijeta, pokret je ubrzo postao globalan. Uključili su se deseci tisuća ljudi, posebice mladih znanstvenika, te se 22. travnja organizira više stotina marševa diljem svijeta.



Doista, u RH je upravo danas Marš za znanost potrebniji nego ikad jer su i kod nas ugrožene osnovne postavke znanosti, znanja i znanstvenog rada, a sve društvene vrijednosti i kriteriji su srozani do dna. Donedavni ministar znanosti je tako na neznanstven način u pitanje dovodio teoriju evolucije, sadašnji je po odluci Odbora za etiku u znanosti i visokom obrazovanju plagijator, a oba su, zajedno s nadređenim im premijerima, zaustavili Cjelovitu kurikularnu reformu te implementaciju Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije. Plagijatori su i potpredsjednik Sabora i pojedini suci Ustavnog suda. Djeca nam, pak, informatiku ne uče ili je uče prema programima od prije 25 godina, zdravstveni i građanski odgoj su im onemogućeni, a nastava povijesti se pretvara u ideološku dogmu. Istovremeno se javno negiraju globalno zatopljenje i onečišćenje okoliša, ali i potreba cijepljenja ili očuvanja dostignutih standarda ljudskih prava poput jednakosti i ravnopravnosti svih građana ili na znanju zasnovanih reproduktivnih prava. Nacionalno vijeće za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj ne ispunjava svoje zakonske zadaće, a Rektorski zbor brani plagijatore i pristaje sudjelovati u pokušajima revizije prošlosti. Prof. dr. sc. Ivan Đikić je na strašan način praktički potjeran iz Hrvatske, rektorat Sveučilišta u Zagrebu putem oktroiranih uprava onemogućava rad Filozofskom fakultetu i Hrvatskim studijima, javni nam je diskurs naprosto zatrpan „alternativnim činjenicama“, a umjesto znanosti i obrazovanja, te ulaganja u te prevažne sektore, natura nam se ulaganje u puške i vojne logore. Sve se to zbiva uz placet ili barem prešutno odobravanje svih dosad viđenih politika, političara i uličnih politikanata, a slične su retrogradne tendencije vidljive i u više nego važnom sektoru kulture.

Krajnje je vrijeme, stoga, da Maršem za znanost svi skupa pokažemo podršku znanosti temeljenoj na činjenicama. Vrijeme je da još jednom jasno i glasno pokažemo da Hrvatska može i mora bolje!



Vrijeme je da se Hrvatska i svijet i putem Marša za znanost snažno i pozitivno odrede da će:

-    temeljiti strateške odluke i javne politike na znanstveno utemeljenim dokazima i činjenicama, znanstvenoj metodi te nepristranom i autonomnom radu znanstvenika, slobodi njihovog govora i rada te otvorenosti i slobodi njihovih istraživanja i propitivanja, što je temelj razvoja demokratskih društava pa time i temeljni javni interes;

-    uspostaviti instrumente partnerske, dvosmjerne i otvorene komunikacije znanstvenika i javnosti, što uključuje i jačanje javne uloge, često samozatajnih i pretjerano tihih, znanstvenika, kao i jačanje njihove javne odgovornosti te njihove spremnosti da pažljivo osluškuju pitanja i zabrinutost koji se ponekad javljaju u javnosti vezano uz ubrzani znanstveni i tehnološki razvoj;

-    jačati instrumente neovisnosti javnih znanstvenih i obrazovnih institucija i djelatnika u tim sektorima, posebno od upliva politike i političara i ograničenja koja oni pokušavaju nametati;

-    povećati udio javnih izdvajanja za sva područja znanosti kao i za obrazovanje i kulturu, ali i transparentnost i racionalnost trošenja sredstava u tim sektorima;

-    podizati javni ugled i materijalni položaj znanstvenika i nastavnika;

-    afirmirati znanost i obrazovanje temeljeno na znanju kao javno dobro od kojih korist ima cijelo društvo jer su te djelatnosti ključan čimbenik društvenog napretka i ekonomskog razvoja, očuvanja kulturnog identiteta, stvaranje radnih mjesta, i općenito poboljšanje kvalitete života i zadovoljenja osobnih potreba, želja i potencijala za kreativni i inovativni rad;

-    prenositi najnovije znanstvene spoznaje i fascinantne rezultate znanosti i znanstvenika putem obrazovanja svim građanima, tim putem ih učiti i da kritički razmišljaju i traže odgovore, da propituju i vrednuju činjenice na temelju dokaza koji ih potkrjepljuju, te kroz taj proces i snažno razvijati njihovu urođenu znatiželju;

-    pružiti punu podršku kolegama znanstvenicima, nastavnicima i studentima pogođenima recentnim događanjima u Turskoj i na Central European University u Budimpešti, kao i na svim drugim mjestima u svijetu gdje su njihova sloboda i rad ugroženi posezanjima politike i političara.



Doista, bez znanstvenih spoznaja i njihove primjene i širenja putem obrazovanja, ljudi u Hrvatskoj i svijetu, pa tako i mi sami i naši najmiliji, živjeli bi kraće i nekvalitetnije, umirali bi od bolesti koje je cijepljenjem lako spriječiti, bili bi češće i ozbiljnije bolesni, bili bi siromašniji i puno bi više i teže radili, ne bi posjedovali osnovne alate za razumijevanje i snalaženje u svijetu u kojem živimo, ne bi bili svjesni da smo svi dio iste vrste s umjetno nametnutim nacionalnim i inim podjelama, a ne bi ni živjeli u demokratskom društvu. Sve to pa i sva posljedična dostignuća liberalnih demokracija i pripadnih ljudskih i civilnih prava su danas ugrožene populizmom, ignoriranjem i manipulacijom znanstveno utemeljenim činjenicama, rapidnim širenjem notornih laži i klerikalnih dogmi koje se predstavljaju kao Orwellianske „alternativne činjenice“ te politikama koje ugrožavaju dostignute slobode znanstvenog, obrazovnog i kulturnog rada kao i javne komunikacije rezultata toga rada.

Krajnje je vrijeme da Maršem za znanost 22. travnja svi zajedno: znanstvenici, nastavnici, učenici, studenti, kulturnjaci, ali i najšira javnost, cenzuri i cenzorima, te svim onima koji nas žele vratiti i neke davno prevladane srednje vjekove, poručimo da je toga dosta! Svima koji negiraju znanstvena i civilizacijska postignuća, od temeljnih ljudskih prava do prava na stvarnu slobodu akademskog i ljudskog djelovanja u širem smislu, moramo napokon poručiti da zauvijek trebaju otići iz hrvatskog javnog i društvenog života i diskursa.



Maršem za znanost zahtijevamo, stoga, posebno:



-    formuliranje javnih politika temeljeno na znanstveno utemeljenim činjenicama i prestanak negacije tih činjenica od strane državnih i javnih dužnosnika i službenika, posebno na polju ljudskih prava, cijepljenja ili reproduktivnih prava;

-    nemiješanje politike i političara u slobodu znanstvenog rada;

-    da se stotine milijuna kuna predviđenih za ponovno uvođenje obaveznog vojnog roka i militarizaciju društva prenamijene za razvoj znanosti i obrazovanja;

-    ostavke ili obavezni opoziv dokazanih plagijatora: ministra znanosti i obrazovanja Pave Barišića, potpredsjednika Hrvatskoga sabora Milijana Brkića te ustavne sutkinje Snježane Bagić, kao i zakonsko reguliranje automatskog opoziva dokazanih plagijatora i onih s krivotvorenih diplomama sa svih državnih i javnih dužnosti;

-    nemiješanje politike i političara u rad Odbora za etiku u znanosti i visokom obrazovanju;

-    mjere (uključujući financijske) osiguranja međunarodne relevantnosti, kvalitete i izvrsnosti naše znanosti i obrazovanja te podizanja javnog ugleda i materijalnog položaja znanstvenika i nastavnika;

-    odlučno uklanjanje svih elemenata akademske korupcije, klijentelizma i negativne selekcije;

-    smjenu nefunkcionalnog sastava Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj te imenovanje sastava Vijeća koje će ispuniti svoje zakonske zadaće ali i u čijem će sastavu biti primjerena zastupljenost znanstvenica;

-    da javna televizija prestane širiti pseudoznanost i snažnije se uključi i potakne programe popularizacije i promocije znanosti i znanstvenih činjenica;

-    javnu ispriku premijera Plenkovića i splitskog rektora Anđelinovića prof. dr. sc. Ivanu Đikiću uz poziv da se prof. Đikić opet aktivno uključi u znanstveni rad u Hrvatskoj;

-    provođenje žurnog upravnog nadzora nad djelatnošću rektorata Sveučilišta u Zagrebu te osiguranje poništenja nelegalnih radnji kojima se rektorat miješa u unutarnje ustrojstvo, status i rad Filozofskog fakulteta i Hrvatskih studija;

-    da se Cjelovita kurikularna reforma i implementacija Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije nastave s točke i s ljudima koji su ju vodili do 2016. godine;

-    da se Hrvatski kvalifikacijski okvir (HKO) još snažnije uskladi i veže uz Europski te da se predviđene izmjene i dopune Zakona o HKO i Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju oslobode utjecaja uskih interesnih krugova;

-    žurno uvođenje zdravstvenog i građanskog odgoja utemeljenih na najnovijim znanstvenim spoznajama u nastavne kurikulume, oslobađanje nastave povijesti od nametnutih dogmi i ideologija te uklanjanje utjecaja retrogradnih i dogmatskih udruga i stranaka na rad Agencije za odgoj i obrazovanje;

-    vraćanje vjeronauka iz škola u crkve;

-    da našu djecu kroz obrazovanje naučimo razumjeti znanstvenu metodu i pouzdati se u znanstvene teorije, a ne u teorije zavjera;

-    konkretne mjere osiguranja da će naša djeca živjeti u boljem, slobodnijem, pametnijem, energetski učinkovitijem i ekološki očuvanom društvu;

-    da naše vođe pokažu odgovornost, etičnost, čestitost i integritet.



Kada su ugroženi znanost i obrazovanje, ugroženi su sami temelji našega društva i blagostanja. Bez nepristranih činjenica, informiranih građanki i građana i slobodne potrage za istinom, Hrvatska i svijet ne mogu biti mjesto u kojem će naša djeca moći živjeti, rasti, prosperirati, imati pravo voljeti koga god i na koji god način žele. Obrazovanje i znanost trebaju zato biti temelji svakog modernog društva!



Vrijeme je! Pridružite nam se svi 22. travnja na hrvatskom i svjetskom Maršu za znanost!

Science, not silence (znanost, a ne šutnja)!