Skoči na glavni sadržaj

Čak 100.000 bajkera trošilo bi 10 milijuna € dnevno, a mi ih otjerali

Turizam

Izdanje:

Biograd je ove godine bio domaćin spektakularnog službenog okupljanja vlasnika Harley Davidsona. Zbog klasične domaće nezainteresiranosti hrvatski Dani Harleya izgubljeni su za 2012. i 2013.

U galeriji se fotografija na službenom webu europskog Harley Owner’s Groupa, tvrtke koja organizira okupljanja globalnog motociklističkog giganta Harley Davidsona (HD), nalazi i članak o 20-om H.O.G. Rallyju održanom u Biogradu na moru gdje se okupilo 3000 motocikala i 65 tisuća gostiju. No, čini se da ni ta činjenica nije dovoljna za ulaganje većeg truda u ponovno održavanje takvog događaja kao niti to da je on u potpunosti uspio i nadmašio sva očekivanja. – Atmosfera se ni po čemu nije razlikovala od bilo kojeg drugog Harleyjevog događaja u Europi. Gosti su bili pozitivno iznenađeni. Primjerice, talijanske bajkere smještalo se na cijelom potezu od Senja do Šibenika – govori Aleksandra Puškar iz agencije Kompas.

Događaji ovakvog tipa uvijek su dobra stvar za nas jer ti gosti moraju nekako doći, moraju negdje ostati i nešto pojesti, a naša je dodatna prednost jako susjedstvo. Na svega 500-700 kilometara su Austrija, Slovenija, Italija, čak ni Njemačka nije daleko. Harry Gorian, ekskluzivni promotor HD-a u Hrvatskoj i event-koordinator na projektu je radio dvije i pol godine te kaže da se u potrazi za destinacijom išlo redom, grad po grad, mahom uz odbijanje, da bi u Biogradu na moru naišli na interes. Poduzeli smo sve, odveli smo potencijalne partnere i u Faaker See gdje se svake godine održava najveći europski skup motocikala koji okupi i do 200.000 ljudi. Uspjeli smo usprkos tome što je interes za organizaciju takvih događaja ogroman, a kalendar vrlo tijesan. Harley Davidson bio je toliko očaran Biogradom na moru da su namjeravali od njega napraviti Harley Davidson grad, što su zapravo i uspjeli.

Oduševljenje ambijentom
– Ljudi su naprosto bili oduševljeni obalom i rutom koja je bila pripremljena – kaže nam Vlado Beribak, jedan od hrvatskih sudionika Harley Davidson Croatia day-sa, dodatka kakav je ove godine dobio taj tradicionalni Harleyjev događaj. – Reakcije koje smo dobivali bile su redom pozitivne. Svatko je izrazio želju da se ovo ponovi kako bi se mogli vratiti. Događaj je imao dodatan organizacijski problem jer su se baš nekako u to vrijeme događali sukobi motorističkih skupina u Slavonskom Brodu i Zagrebu. Ipak, kada su Biograđani vidjeli da se radi o ozbiljnim ljudima zrelijih godina, čak i društvu supruga, opustili su se i zaista dali sve od sebe – kaže Beribak, također i direktor hrvatskog Pleter Chaptera, kluba vlasnika HD-a. Harley je vlasnike svojih motocikala organizirao u klubove, tzv. Chaptere, čijih je članova oko 1,1 milijun.

A da su nam skloni dokaz je i to da u Hrvatskoj trenutno nema službenog trgovca Harleyjema, što je preduvjet da se ima Chapter čiji članovi zapravo i čine goste ovih događanja. Bio je to možda i najbolji Harleyjev tulum u Europi po ocjeni HD-a. Biograđani su bili odličan domaćin, iznenađeni, ali i jako zadovoljni ostvarenim prihodima u tih tjedan dana. – Naša je želja i plan da se Croatian Harley Days uvrsti na listu redovitih Harleyjevih okupljanja. Međutim, to se ipak neće dogoditi – otkriva Harry Gorian. Organizacija događaja koji se razlikuju od nekakve osnovne turističke ponude u Hrvatskoj je pomalo nalik borbi s vjetrenjačama. Iako je Harley Davidson dao potpunu slobodu gradu i ugostiteljima oko mogućnosti zarađivanja, problema je ipak bilo. – Počeli smo pregovarati 2009. a ta je godina bila potpuno drugačija po pitanju marketinga nego 2010.

Te 2010. sve se zakompliciralo kod sponzora i nismo mogli zatvoriti financijsku konstrukciju. Reagirali smo i kod Ministarstva turizma i HTZ-a koji su nešto pokušali, ali nedovoljno. Harley Davidsonu smo dali otvorene ruke u traženju sponzora. Što se gostiju tiče, riječ je o ljudima kakve treba tražiti, veliki su potrošači i vrlo pristojni. Nismo zabilježili niti jedan incident. Bio je to doista odličan događaj ne samo za Biograd i Dalmaciju već i za cijelu Hrvatsku. Činjenica je da je Biograd premalen da bi sam mogao financirati događaj ovakvog intenziteta. Rado bismo ga ponovili i dogodine, ali teško ćemo to moći učiniti sami – kaže dogradonačelnik Biograda Marijan Štopfer. – Događaj u Faaker Seeu je tako uspješan i popularan baš zbog raznovrsnosti hrane, sve je prepuno štandova s jelima iz različitih kuhinja, dok u Biogradu toga nije bilo.

Tek lignje na jednom i hamburgeri na drugom štandu, a i to je bilo preskupo i dugo se čekalo – ispričao je Tomo in der Mühlen, znani glazbeni producent i ljubitelj motora koji je obišao skupove i u austrijskom Faaker Seeu i u Biogradu.

Puno dublji problemi
– Nismo željeli da se riva pretvori u sajmište postavljanjem 50 štandova. Cijeli smo događaj željeli zadržati na visokoj kulturnoj razini iako bismo na štandovima još zaradili. Štandovi bi bili i prerazličiti pa se ne bi dobila slika koja se dobila ovako – riječi su Štopfera. Ima tu puno dubljih problema koje Biograd ne može savladati sam – kaže Harry Gorian. Problem je što nismo u EU, pa onda Harleyjevi dealeri ne vide isplativost u dolaženju na događaje ovdje i prezentiranju svojeg asortimana, a bilo je nekih problema oko razbijanja negativnog imidža Harleyja. Također se nije prepoznavalo što se nudi, pa tako velike zasluge idu dogradonačelniku Biograda.

Turistička zajednica nije bila spremna prihvatiti tolike predbilježbe. Ljudi su bezuspješno htjeli rezervirati smještaj još u rujnu i listopadu. Ipak, zbog restrikcije i štednje, straha od čvrste obaveze prema organizatorima pa i činjenice da događaj nije mogao biti planiran u budžetu, Biograd nije sam mogao ispoštovati što je bilo dogovoreno. To se Harleyju naravno nije svidjelo, jer se ovakav događaj plaća 200.000 eura koje su oni na kraju velikom većinom podnijeli sami. No zbog tolikog broja predbilježbi i velikog zadovoljstva posjetitelja situaciju smo ipak donekle uspjeli spasiti. Sve što je tamo napravio Harley bilo je fantastično. Ali i lokalno stanovništvo se ponašalo odlično, kao i policija. Hoteli su bili krcati. Međutim čini se da je lokalna samouprava pomalo zakazala. Kao da ih je sve iznenadilo. Doduše, ni kapaciteta nema toliko. Ugostitelji se nisu navikli na takvu navalu odjednom.

– Na jelo i piće morali smo se spuštati u grad na rivu, kao da se namjerno išlo za tim da domaći ugostitelji zarade – kažu nam bajkeri. Čak se dogodilo da sjedimo u kafiću i dva sata slušamo tehno prije nego što netko nije ustao i povikao: “Čovječe, pa zar ne gledaš oko sebe!?” Izlišno je spominjati da se radi o gostima koji troše i 100 eura dnevno. – Očito je manjkalo razumijevanja za takav aktivni turizam, a zanimljivo je da se i u medijima malo pisalo o tom događaju sve dok on nije i započeo. Dogodilo se da je zbog toga čak i više ljudi išlo prema Zagrebu jer su i tamo bili neki moto partyji, jer se nije znalo da se u Biogradu nešto događa – kaže Tomo i dodaje da vani ipak postoji veća briga da se nešto organizira. Iako su Hrvatski dani Harleyja izgubljeni i za 2012. i za 2013., ipak bismo, ukoliko se ugovor zaključi do kraja 2011., mogli dobiti možda i središnji party povodom 110. godišnjice Harleyja, govori Gorian. Rovinj i izvršni organizator tvrtka Maistra jedini su pokazali spremnost da ispune uvjete koje HD postavlja i mogli bi dobiti organizaciju skupa koji bi doveo možda i 100.000 ljudi. A koliki prihod to znači, lako je izračunati.