Skoči na glavni sadržaj

Prodaju Rusima ralice i Pirelliju preše. Da, i još im izvoz raste

Ekonomija

Izdanje:

Najvažniji dio domaće privrede su mala i srednja poduzeća. Ona su najzdravije tkivo privrede od koje se očekuje da “proizvede” najveći broj radnih mjesta

Prodati Eskimima iglue ili Arapima deve nije ništa teže nego nagovoriti Ruse, Norvežane, Austrijance, pa čak i Slovence, da kupe hrvatske ralice za čišćenje snijega. Upravo je to uspjelo tvrtki Rasco iz Kalinovca, koja godinama uspješno posluje i u svom segmentu izrade komunalne opreme za održavanje cesta drži peto mjesto u svijetu, a namjera im je da se za nekoliko godina domognu barem trećeg. Dakle, ipak se može! Zaključak je koji se može izvesti iz iskustva Frane Franičevića i Darka Paviše, suvlasnika i direktora Rasca, koji su zajedno krenuli u poslovni pothvat 1990. godine.

I to bez privatizacije državnih poduzeća. - Kad smo počeli prije dvadeset i dvije godine bila su vrlo teška vremena. Rat je bio pred vratima. Nismo se upuštali u privatiziranje tvrtki nego smo kupili polovne strojeve i počeli s proizvodnjom rezervnih dijelova. Odmah smo znali da tako nećemo uspjeti, pa smo 1994. počeli proizvoditi vlastite strojeve. Uglavnom se radilo o dobrim kopijama već postojećih mašina, što je bio samo međukorak prema razvoju vlastitih proizvoda. Danas zapošljavamo 46 inženjera, trećinu od ukupno zaposlenih. Ti su ljudi naš najveći kapital, jer smo zajedno uspjeli doći do originalnih proizvoda koje prodajemo u više od dvadeset država svijeta - objašnjava Franičević. Međutim, preduvjet za uspjeh bio je izvoz koji je prošle godine povećan za 103 posto u odnosu na 2010. godinu, što je dovelo do gotovo 60-postotnog rasta kompanije. Da ovise isključivo o domaćem tržištu, mogli bi zaboraviti na razvoj, a možda i na opstanak. Slično je i s tvrtkom Harburg Freudenberger Belišće.

Njemačka grupacija Possehl preuzela je posrnulu tvornicu strojeva koja je bila dio Belišća d.d., čiji je vlasnik danas njemački Duropack, i napravila najveću tvornicu za proizvodnju strojeva za autogume na svijetu! Njihovi kupci su najveći proizvođači poput Michelina, Pirellija, Goodyeara i ostalih poznatih proizvođača automobilskih guma. Zanimljivo je da je vlasnik grupacije Possehl zapravo zaklada iz njemačkog grada Lübecka, koju je uspješan gospodarstvenik Possehl pred smrt ostavio gradu. Danas u svijetu zapošljava osam i pol tisuća ljudi i vlastitim primjerom ruši u Hrvatskoj sve dominantniju devizu kako je država, odnosno grad, loš gospodar. Polovica dobiti ide vlasniku zaklade, gradu Lübecku, a polovica se vraća u razvoj kompanije. HF Belišće prošle je godine zahvaljujući izvozu, jer za domaće tržište ni ne proizvode, povećao prihod za 70 posto, podigavši ga na 430 milijuna kuna, kaže član Uprave Zoran Uranjek. Ništa drukčije nije ni u Jadranskom galenskom laboratoriju.

Teo Rakočević, direktor za strateško upravljanje u JGL-u, napominje da je kompanija u 2010. godini ostvarila rast od 36 posto, a lani još 18 posto. Opet je zaslužan izvoz, osobito njihovog najpoznatijeg proizvoda Aqua Marisa u Rusiju. U istočnim državama, Rusiji, Ukrajni i Kazahstanu, JGL zapošljava čak dvjesto ljudi.

Originalni članak objavljen je u tisku