Skoči na glavni sadržaj

Agencija Saše Cvetojevića lokalnim vlastima nudi propagiranje javnim novcem na javnom servisu

agencija-sase-cvetojevica-lokalnim-vlastima-nudi-propagiranje-javnim-novcem-na-javnom-servisu-7658.jpg

Gradonačelnica Pazina Suzana Jašić dobila je ponudu propagandne tvrtke Force info, čiji je suvlasnik poduzetnik Saša Cvetojević, za oglašavanje na HRT-u u formi simuliranih novinskih reportaža uz naglasak da je „agencija jedina koja na tržištu nudi ovakvu uslugu“ što je prijavila nadležnim tijelima. Reakciju još čekamo
Foto: You Tube

Pazinska gradonačelnica Suzana Jašić prijavila je Hrvatsku radioteleviziju Agenciji za elektroničke medije, Programskom vijeću HRT-a, saborskom Odboru za medije, Hrvatskom novinarskom društvu i Sindikatu novinara Hrvatske zbog kršenja Zakona o medijima i Zakona o HRT-u nakon što je kao gradonačelnica dobila ponudu propagandne tvrtke Force info za oglašavanje na javnom servisu.

Mirta Takač, iz agencije Force info, Suzani Jašić poslala je ponudu za reklamiranje na HRT-u u formi simuliranih novinskih reportaža uz naglasak na to da je "agencija jedina koja na tržištu nudi ovakvu uslugu".

A usluga pod punim nazivom "Info za vas" sastoji se od fingiranja novinarske forme kako bi se što uspješnije sakrila činjenica da je riječ o propagandi – u ovom slučaju reklamiranju ljudi koji su na vlasti i koji bi trebali zgrabiti sjajnu priliku da sebe i svoje aktivnosti javnim novcem propagiraju na javnom servisu.

"Postavlja se pitanje tko smije prodavati oglasni prostor na javnom servisu i čemu služi služba marketinga HRT-a te zbog čega se takav vid promocije i oglašavanja nudi onima koje plaćaju građani i građanke i čiji bi rad mediji, a posebice javni servis, trebali pratiti ne samo informativno, već i kritički", pita se Jašić.

Ili kako je Jašić navela u prijavi: "Naime, gradonačelnice i gradonačelnici ne proizvode, primjerice, cipele koje treba oglašavati, pa ovaj vid simulacije novinarstva koji ne izgleda kao reklama, što u stvari jest, dovodi javnost u zabludu ne samo o radu njihovih izabranih predstavnika i predstavnica, nego i o ulozi javnog servisa – HRT-a."

Mirta Takač ne vidi problem u tome. "Ovo je legitiman način oglašavanja i prezentiranja aktivnosti", kaže nam Takač, koja je poslala ponude i drugim gradonačelnicima.

Usput otkriva i dobitnu kombinaciju za sve u ovom lancu: novac iz fondova EU-a. Naime, kako kaže Takač, klijenti najčešće za ovakve propagandne operacije koriste stavke "Promidžba i vidljivost", kao sastavni dio projekata koji se financiraju javnim novcem građana Europske unije.

Stoga su gledatelji već imali priliku u režiji Force infoa vidjeti osječko-baranjskog župana Ivu Anušića koji u reportaži iz Erduta govori o svojem radu, možemo čuti kako njegova županija nudi potpore i kako su se tamošnji vinari sjajno snašli. Gledatelji su isto tako imali priliku vidjeti reklamu za Jadroliniju, ili proizvođača ljutih umaka, koji je, osim u ovoj tri i pol minutnoj formi, dobio mjesta i nešto duljoj emisiji, Dulum zemlje, također vanjske produkcije.

Tvrtka Force info svoje reklame, koje simuliraju novinske reportaže na HRT-u, objavljuje izvan postojećih emisija ili reklamnih blokova. One se objavljuju na 1. programu HTV-a prije podnevnog Dnevnika, na 2. programu prije regionalnog dnevnika u 16 sati te na 2. programu u 11 ujutro, kaže nam Takač.

Kasnije klijent može svoju reklamu objaviti na internetskom portalu Večernjeg lista te zadržati autorska prava.  

Još nije poznato koliko je HRT platio nabavu ove vanjske produkcije koja se svodi na reklamu, a još je manje jasno zašto HRT kupuje reklame koje "glume" klasičnu reportažu.

Uostalom, reportaže su novinarska forma koja bi trebala biti temeljni posao njegovih novinara.

Izvještaj HRT-a o nabavi djela europskih nezavisnih proizvođača za 2021. godinu još nije objavljen, a Force info upravo je u travnju te godine i osnovan. Riječ je o tvrtki čiji je jedan od suosnivača Saša Cvetojević, poznati poduzetnik, promicatelj električnih automobila, poslovni anđel te ponekad prozivatelj "uhljeba" i suludog trošenja javnog novca.

Recimo samo da je za nabavu djela europskih nezavisnih proizvođača na hrvatskom jeziku HRT u 2020. godini uložio više od 65 milijuna kuna neto. 

HRT nam duguje i objašnjenje kako se jedna reklamna reportaža o Jadroliniji ili županiji može smatrati "djelom europskih nezavisnih proizvođača". Njegovi čelni ljudi imaju vremena do 23. veljače, kad se sastaje Programsko vijeće HRT-a, koje će pretresti i ovaj slučaj. 

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2022. godinu