Skoči na glavni sadržaj

Biskup Ivas i Thompson razbili iluziju o urbanom Šibeniku

biskup-ivas-i-thompson-razbili-iluziju-o-urbanom-sibeniku-1053.jpg

V­ečernji povjetarac lagano je tjerao umjetnu maglu sa scene i polako otkrivao zaokruženu figuru šibenskog biskupa Ante Ivasa. Bila je to večer njegova velikog trijumfa. Stajao je na velikom stageu rame uz rame sa svojom ikonom Markom Perkovićem Thompsonom, na humanitarnom koncertu koji je osobno organizirao da bi skupio novac za gradnju katoličkog đačkog doma u Šibeniku.

Koncert je održan pred 8000 fanatičnog mladog i starog življa u petak na platou nekadašnje vojarne JNA, na istom mjestu gdje se posljednje tri godine održava Terraneo, uspješni međunarodni rock festival koji je u provincijalni Šibenik donio dašak kozmopolitizma.

Na tom će platou, ponajprije zahvaljujući šibenskom biskupu Ivasu, niknuti katolički đački dom, koji će, kako je planirano, zbrinuti djecu iz okolnih sela i obližnjih gradića te ih formirati u ljude po uzusu ovdašnjega katoličkog svjetonazora koji dogmatično kroji sam biskup.

U toj večeri u kojoj je uspješno započeo svoj novi graditeljski pohod i okupio toliki broj poklonika nacionalno-katoličkoga kiča, biskup Ivas osjetio je onaj uzvišeni nagon da se i sam umjetnički realizira, pa se popeo na binu do svog štićenika Perkovića i izgovorio onaj svoj imbecilni pjesmuljak u kojem poziva Isusa da dođe u zemlju Hrvata, dođe i ostane tu, koju je napisao Thompsonu, a ovaj je uglazbio (Marantha, Pastiru dobri/ Rabi, Učitelju/ Dođi na polja, more, gore / Na zipke i grobove / Raspelom / Tvojim označene / Krvlju i znojem ispaćene / Isplakane suzama /  Naroda moga / Budi Početak i Svršetak / Prvi i Posljednji / Uskrsla Pobjeda / Alfa i Omega / Naroda moga / MARANATHA / Dođi Gospodine / U zemlju Hrvata / MARANATHA / Dođi na radost / Svega naroda moga / MARANATHA / Dođi nam brzo i zauvijek ostani / Ostani / Neka prođe vrijeme zavodnika / Lažnih proroka / I svih kukavica, izdajica, / Krivokletnika, / I svih varalica, otpadnika, /Strašnih ubojica/ I svih sluga Zloga / Iz Naroda moga / Skini lažne maske / S lica moje zemlje Hrvatske / Nek' zablista svom ljepotom / I vjerom u Tebe Boga, / Naroda moga/ MARANATHA / Dođi Gospodine / U zemlju Hrvata / MARANATHA / Dođi na radost / Svega naroda moga / MARANATHA / Dođi nam brzo i zauvijek ostani / Ostani / Zauvijek / Gospe, ženo / Suncem ovjenčana / Satri zmiju / Zmaja paklenoga / Pokaži pute / Do nebeskog raja / O, kraljice / Cijele nam nacije / I dok je srca / Biti će Kroacie / MARANATHA / Dođi Gospodine / U zemlju Hrvata / MARANATHA / Dođi na radost / Svega naroda moga / MARANATHA / Dođi nam brzo i zauvijek ostani / Ostani / Zauvijek).

Bila je to ujedno i uspješna večer onog drugog Šibenika koji je došao kao reakcija nakon niza ljetnih urbanih festivala (Terraneo, OFF Jazz and Blues festival, FALIŠ), Šibenika obojenog u simboličnu Thompsonovu crnu boju, radikalno desnog, provincijalnog i šovinističkog, Šibenika koji zapravo nije onaj drugi, nego prvi Šibenik, njegovo dominantno lice, kulturni mainstream...

U takvom je Šibeniku biskup Ante Ivas neupitna ličnost, iako je zapravo sličniji pomahnitalom poglavaru, što si je uz katedralu Sv. Jakova, najfascinantniji gotičko-renesansni monument u Hrvatskoj, sagradio pečenjaru, a upravo dovršava i golemu grobnicu s kupolastim svodovima. Nitko se pritom ne usuđuje reći ono što većina apolitičnih praktičnih vjernika šapće, a razuman čovjek zaključuje: da biskup nije normalan.

HDZ-ova politička nomenklatura, koja je nakon neuspješnog mandata SDP-a i HNS-a, ponovo zasjela na vlast, svoju poziciju gradi na simbiozi s biskupom. Tako je na Ivasov humanitarni dernek uz Thompsona došao i šibensko-kninski župan te predsjednik gradske organizacije HDZ-a Goran Pauk, inače okorjeli rocker i manični obožavatelj Boba Dylana i Rolling Stonesa, koji se posljednjih godina na vrhuncu političke karijere dartvejderski prebacio na dark side Marka Perkovića. Na svoj Facebook-profil postavio je fotografiju biskupa s koncerta popraćenu tekstom „biskup i rocker“. Na drugoj fotografiji s istog događaja komentarom ga „bocka“ jedan lokalni novinar: „da te Bob čuje“, misleći na Dylana, na što Pauk odgovorom glazbeno rezonira: „E, Bob piva pašće teška kiša, a Marko nema predaje... slična tematika. Rebels i jedan i drugi ;)“ Sve to uz gomilu lajkova...

Koalicijski partner HDZ-u u vlasti u Šibeniku je Hrvatska čista stranka prava, koja je na tu poziciju došla zahvaljujući nacionalnom političkom paktu Karamarko-Tomašić, pa je tako u Šibeniku u dogradonačelničku fotelju ni kriv ni dužan sjeo stanoviti Nikica Penđer, koji se prije političkog uspjeha dosta uspješno bavio i prodajom cipela u trgovini Peko. U svom prvom dogradonačelničkom obraćanju puku tada je kazao: „U subotu sam bio na katoličkom malonogometnom turniru. Bio je jako slabo posjećen, na takvim stvarima treba raditi.“  Predstavio je tako odmah šibenski Al Bundy svoju političku, ali i intelektualnu razinu te najavio vezivanje lokalne vlasti uz biskupa Ivasa.

U takvom političkom kontekstu Thompsonov humanizam i biskupov projekt gradnje katoličkog đačkog doma u Šibeniku proglašeni su gotovo epohalnima. Podršku gradnji doma izrazili su i gotovo svi ravnatelji šibenskih srednjih škola tvrdeći da je ta institucija od iznimne važnosti te izašli na prvu liniju obrane stranačko-crkvenih interesa.

Đački dom mogla je, inače, napraviti dosad bilo koja šibenska vlast da je preuredila za to neki od gradskih prostora. Takvo što se, međutim, nikad nije dogodilo niti se našlo u javnoj raspravi ili političkim idejama bilo koje političke partije, što ukazuje na važnost tog pitanja za ovaj kraj. Sada, pak, kada je ta ideja sijevnula iz uma biskupa Ivasa, uglas je ocijenjena briljantnom.

Iscijedit će Ivas za to svoje vjernike, skupiti gomilu novca i sagraditi velebni katolički đački dom jer naprosto voli graditi velebne objekte.

Drugi razlog podizanja doma je ideološko-obrazovni. Crkva je u Hrvatskoj objavila rat sekularizmu u školama te je gradnja ovakvih objekata dio stvaranja paralelnog obrazovnog sustava u kojem se neće pratiti standardni programi, koliko god oni bili obvezatni. Biskup je u Šibeniku već osnovao Osnovnu katoličku školu. U toj školi jednoj učiteljici nisu željeli produžiti ugovor samo zato što su je otkrili u velikom grijehu za koji se nije željela pokajati - živjela je s mladićem koji je iza sebe imao propali brak. Da bi se svjetonazorski izgradili učenici, stegovno se moralo kazniti učiteljicu.

Zbog svjetonazora, dakle, sada se kreće i u gradnju đačkog doma. Da, kako je najavio šibenski dogradonačelnik Penđer, radi se na poboljšanju posjećenosti katoličkih malonogometnih turnira...