Skoči na glavni sadržaj

HTZ zaposlio petero ljudi i povećao proračun za plaće 20 posto

Davor Verković

<p>Davor Verković je novinar koji je cijelu dosadašnju karijeru proveo prateći turizam. Ne samo da je obišao sve hotele i restorane od Iloka do Prevlake i natrag, nego vrlo dobro poznaje turističke trendove i još bolje njihove kreatore</p>

htz-zaposlio-petero-ljudi-i-povecao-proracun-za-place-20-posto-1391-1322.jpg

Na natječaju među 1800 ljudi najboljom se pokazala Jadranka Ćorić, bliska prijateljica čelnice HTZ-a Meri Matešić
Foto: FaH/ Lana SLIVAR DOMINIĆ

Još prije nekoliko mjeseci upozoravali smo kako će Hrvatska turistička zajednica u 2014. godinu ući s rekordnim prijenosom novca od 70 milijuna kuna iz 2013., budući da se nije realizirao predviđeni program za prošlu godinu. Upravo se to dogodilo, pa je već iz Programa rada za 2014. vidljivo da je proračun HTZ-a u 2014. rekordan od uspostave sustava i iznosi 347.496.177 kuna.

Ovako velik budžet nikada se prije nije dogodio, a vjerojatno niti neće tako skoro, s obzirom da se pokazalo da je u 2013. godini bilo gotovo 77 milijuna kuna viška, čak 175 posto više u odnosu na godinu prije. I dok se taj iznos nesuvislo obrazlaže neiskazivanjem prenesenih sredstava za 2013. u visini od 27,9 milijuna kuna, povećanjem prihoda boravišne pristojbe i članarine, prijenosom 20 milijuna kuna za plaćanje udruženog oglašavanja ugovorenog 2013. u 2014. godini, prava je istina da HTZ nije realizirao ključne zadatke iz Operativnog plana za 2013. godinu.

Viralna kampanja koja je trebala biti okosnica on-line kampanje, novi oglasi, spotovi, multimedijalni sadržaji, redizajnirane internet stranice, rezervacijski sustav, turistički informativni sustav, novi suveniri, brošure.... ništa od toga nije realizirano u cijelosti.

Iako je okosnica rada Glavnog ureda HTZ-a u prošloj godini bila suradnja s konzultantima, ni to nije realizirano kako treba pa će se treća i četvrta  rata za izradu Strateškog marketinškog plana platiti u 2014. godini, a i Strateški plan, pogađate, kasni i bit će isporučen početkom ove godine.

Inače, razmjeri katastrofe nerealizacije Programa rada za 2013.  tek će se vidjeti u izvješću koje se mora podnijeti Turističkom vijeću u veljači 2014. godine. Program rada za aktualnu godinu ne donosi ništa revolucionarno, više bi rekli da se pretače iz šupljeg u prazno. Strateški ciljevi su više-manje isti: povećanje turističkog prometa u razdoblju prije i nakon sezone, povećanje prosječne dnevne potrošnje, jačanje snage nacionalnog turističkog brenda Hrvatske... U Program rada uvodi se novi pojam PPS, pa se govori o PPS konceptu, PPS internet stranicama, PPS destinacijama, događanjima, no to je čisti marketinški trik, radi se o terminu koji se odnosi na aktivnosti vezane za pred i posezonu koja je bila okosnica Operativnog plana za 2013., kao i Programa rada HTZ-a i prije 2014. godine.

Ogromna količina novca, nadalje, rastače se po marketinškim aktivnostima, vrstama i projektima.

Tako je za razvoj proizvoda i unapređenje destinacije predviđeno 33.850.000 kuna, za strateško planiranje i marketing 202.590.500 kuna, za odnose s javnošću 13.500.000 kuna, unapređenje prodaje 33.060.000 kuna.... U 2014.  planira se i potpuno novo brendiranje hrvatskog turizma, novi slogani, logotip, redizajnirane internet stranice, dovođenje stranih novinara, off line i on line oglašavanje, udruženo oglašavanje....

Za podršku sportskim manifestacijama planira se odvojiti do sada rekordnih 2,3 milijuna kuna, od čega će po milijun kuna ići Hrvatskom olimpijskom odboru i Hrvatskom skijaškom savezu, valjda za promociju skijanja u Hrvatskoj. Za to vrijeme se za razvoj kulturnog turizma planira izdvojiti samo 400 tisuća kuna, a za poslovni turizam 200.000 kuna. Dok državna i javna uprava pokušavaju razviti EU projekte, HTZ će za aktivnosti provedbe EU projekata izdvojiti 100 tisuća kuna, a konzultantske usluge platit će 2,9 milijuna kuna. Troškovi za plaće u Glavnom uredu će porasti s 8,4 na 11,5 milijuna kuna. Oko 900 tisuća kuna će se odvojiti za troškove Nadzornog odbora, Turističkog vijeća i Sabora HTZ-a.

Ali, ni to nije sve. Glavni ured je u prosincu 2013., unatoč zabrani zapošljavanja u javnim službama, zaposlio petero djelatnika, što je prilično za ured koji broji nešto vise od 50 djelatnika. Na najvažnije mjesto u marketingu, voditeljice sektora, zaposlena je Jadranka Ćorić o kojoj smo već pisali kao bliskoj prijateljici čelnice HTZ-a Meri Matešić i sada već bivšoj zaposlenici Hypo banke, zajedno s još četvero ljudi na natječaju na kojem je bilo 1800 ljudi.

Prošla turistička godina počela je katastrofalno. Srpanj je bio izrazito loš, no kasnije su se stvari popravile. Možda se na kraju ostvari željenih sedam milijardi eura prihoda od stranih putovanja, što je oko 460 milijuna manje od rekordne 2008. godine. Dakle, ne možemo govoriti o nekoj posebno uspješnoj godini, premda smo prošle godine ušli u EU, što nije dobro iskorišteno u marketinške svrhe, a pitanje je i kako ćemo reagirati ove godine kada reprezentaciju u prvoj utakmici Svjetskog nogometnog prvenstva bude gledalo, procjenjuje se, dvije milijarde ljudi.

Čudno kadroviranje, specijalitet svih vlasti, nije specifično samo za HTZ, puno se toga može pronaći i u Ministarstvu turizma. Čelni čovjek Darko Lorencin ne bori se za svoj resor. PDV na usluge u turizmu podiže se praktički bez njegova komentara. Neki od pomoćnika bili su ili su u toliko nadzornih odbora u koliko ih nisu bili Čačić i Linić zajedno. Drugi još uvijek ne znaju rade li za Ministarstvo turizma ili za Horwath Consulting, koji se polako ali sigurno uknjižuje na cijeli hrvatski turizam.