Skoči na glavni sadržaj

Pučka pravobraniteljica: Prijedlog Zakona o pravobranitelju za djecu ne omogućava neovisan rad te institucije

pucka-pravobraniteljica-prijedlog-zakona-o-pravobranitelju-za-djecu-ne-omogucava-neovisan-rad-te.jpeg

"Ovršni postupak opterećen je troškovima koji vrlo često višestruko premašuju iznos osnovnog duga, što izravno utječe na rast broja blokada, odnosno na nemogućnost građana da ispunjavaju svoje obveze", upozorila je pučka pravobraniteljica
Foto: Civilnodrustvo.hr

Pučka pravobraniteljica Lora Vidović priopćila je u ponedjeljak da prijedlog Zakona o pravobranitelju za djecu ne omogućava neovisan rad te institucije, prvenstveno jer predviđa razrješenje pravobranitelja za djecu u slučaju neprihvaćanja godišnjeg izvješća o radu.

Također, s obzirom na formalnu narav odluke Ustavnog suda o ukidanju prethodnog Zakona, nejasni su i razlozi zbog kojih je propisano da će Vlada najkasnije u roku od 90 dana od stupanja na snagu ovog Zakona predložiti Hrvatskom saboru novog pravobranitelja za djecu, istaknula je pravobraniteljica.

U mišljenju na Konačni prijedlog Zakona koji je u ponedjeljak dostavila Hrvatskom saboru stoji i da je potrebno da, umjesto Vlade, postupak izbora pravobranitelja za djecu bude pokrenut na temelju javnog poziva Hrvatskog sabora, kao što je predviđeno Zakonom o pučkom pravobranitelju.

"Iako u Hrvatskoj samo pučki pravobranitelj ispunjava vrlo stroge kriterije koje institucija treba ispunjavati da bi dobila status neovisne nacionalne institucije, propisane Pariškim principima, pri zakonskom reguliranju rada posebnih pravobranitelja potrebno je težiti što višem stupnju njihove usklađenosti s Pariškom principima, kako bi uistinu mogli djelovati neovisno i samostalno. Također je i Odbor za prava djeteta UN-a, zadužen za praćenje ostvarivanja napretka u ispunjavanju obveza prihvaćenih u Konvenciji o pravima djeteta, u svojim Zaključnim razmatranjima 1996., 2004. i 2014. godine Hrvatskoj uputio preporuke usmjerene na jačanje kapaciteta i neovisnosti Ureda pravobraniteljice za djecu.

Svakako je pozitivno što je predlagatelj izričito izrazio podršku postojanju institucije koja će neovisno i samostalno štititi, pratiti i promicati prava djece, no predloženi Zakon takav rad ne omogućuje" smatra pučka pravobraniteljica.

Također je priopćila da su izmjene Ovršnog zakona, predviđene Konačnim prijedlogom upućenim u saborsku proceduru, dobrodošle, ali da ne nude sveobuhvatno rješenje, zbog čega mnogi građani neće osjetiti njihove pozitivne učinke.

Između ostalog, ne obuhvaćaju problem nerazmjernih troškova postupka, slučajeve ovrhe zaštićenih primanja i naknada, kao ni situacije kada ovršenici za postupak, a nekad i za sam dug, doznaju tek po blokadi računa, smatra pravobraniteljica.

U pismu premijeru Andreju Plenkoviću, ministru pravosuđa Draženu Bošnjakoviću te saborskom Odboru za pravosuđe i Odboru za zakonodavstvo pučka pravobraniteljica je upozorila da je stoga potrebno žurno pristupiti donošenju novog cjelovitog Ovršnog zakona.

Ponovila je i argumente za promjene u ovršnom sustavu koje je posljednjih godina upućivala nadležnim tijelima, u preporukama u godišnjim Izvješćima Hrvatskom saboru, pojedinačnim predmetima te prilikom donošenja propisa.

"Ovrsi je potrebno vratiti njezin smisao, a to je naplata nepodmirenog dospjelog duga, uz nužne troškove postupka. No, ovršni postupak opterećen je troškovima koji vrlo često višestruko premašuju iznos osnovnog duga, što izravno utječe na rast broja blokada, odnosno na nemogućnost građana da ispunjavaju svoje obveze. Prema podacima FINA-e, 83 posto blokiranih u blokadi je dulje od godinu dana, dok njihov dug čini gotovo 96 posto iznosa ukupnog duga građana.

Također, neprihvatljivo je što se u provedbi ovrhe na novčanim sredstvima događa da ovršenici ostaju bez nužnih sredstava za život jer im zaštićena primanja i naknade budu u cijelosti ovršene, budući da propisane radnje koje se poduzimaju u svrhu ostvarivanja zakonom zajamčene zaštite nisu odgovarajuće ni dostatne. Potrebno je i propisati rješenja kojima će se povećati mogućnost naplate duga prije pokretanja ovrhe, a ovršenik o njoj mora biti stvarno obaviješten, kako bi bio u mogućnosti pravovremeno koristiti svoja procesna prava te podmiriti dug sa što manjim kamatama i troškovima. Ovršni postupak je potrebno prvenstveno prevenirati, a kada se provodi, mora biti jednako učinkovit i pružati jednaku zaštitu svim strankama u postupku.

I dok je porast vidljivosti koju je ova tema dobila kod nositelja izvršne i zakonodavne vlasti pozitivan, nužno je zaustaviti daljnju progresiju problema, omogućiti izlaz onima koji se već nalaze pod nerazmjernim teretom ovrha, a posebice dugotrajnih blokada te uspostaviti učinkovit sustava prisilne naplate, koji će ovrsi vratiti njezin pravi smisao i postići pravednu procesnu ravnotežu ovrhovoditelja i ovršenika", priopćila je pučka pravobraniteljica.