Skoči na glavni sadržaj

Bešker odgovara: Što je prešutio Borislav Mikulić?

besker-odgovara-sto-je-presutio-borislav-mikulic-1725-1731.jpg

"U načelu osporavam neistinite podatke, kada to smatram potrebnim, u načelu ne osporavam vrednosne sudove o meni samome"
Foto: Forum.tm

"Prozvan sam na stranicama ovog Foruma komentar Mikulića pri čemu su moji stavovi zbog kojih sam prozvan djelomice prešućeni, a djelomice iskrivljeni. Želim – ne zbog autora koji je moje rezone osakatio na Prokrustovoj postelji svojih idiosinkrazija, nego zbog dobronamjernih čitalaca ovog foruma – iznijeti svoj stav ili, ako hoćete, odgovor.

Dakle, stanoviti doktor kemije iz Manchestera je – metodom krajnje simplifikacije pojedinih citata iz Biblije istrgnutih iz njihova povijesnog konteksta – prikazao taj dokument židovske kulture kao aktualan zločinački priručnik. Taj isti znanstvenik iz Manchestera potvorio je nekoga javnog dužnosnika u Hrvatskoj (na svoju nesreću pripadnika neke manjinske kršćanske crkve) kao potencijalnog počinitelja svih navedenih zločina protiv čovječnosti odnosno protiv dostojanstva osobe (genocida, kamenovanja, homofobije itd.) jer je naveo „biblijske vrijednosti“ kao svoju vodilju u javnom djelovanju.

Takvo izjednačavanja osobe opredijeljene za biblijske vrijednosti s potencijalnim počiniteljem zločinâ protiv čovječnosti za mene je akt kolektivne osude onih koji u svoj svjetonazor ubrajaju ikakve biblijske vrijednosti. Budući da su te vrijednosti u korijenima triju abramitskih vjera, to je za mene i akt vjerske mržnje. A to se kosi s osobnim i kolektivnim ljudskim pravom na slobodu vjere i uvjerenja.

Jutarnji list je te stavove uglednog znanstvenika, kako je prezentiran, prenio i plasirao bez ograđivanja, bez komentara.

Iako tek neugledan građanin, smatrao sam i smatram svojom etičkom dužnošću, pošto radim u Jutarnjem listu, da se komentarom ogradim od takva tumačenja Biblije, da ne bude: tko šuti, suglasan je. To ne znači da sam suglasan ama baš sa svime što list inače objavljuje, ali ovdje su posrijedi ljudska prava.

Osobno sam bezvjerac i areligiozan, smatram da na to imam puno pravo, da imam puno pravo izražavati ta svoja uvjerenja, osobna ali ne i privatna. Pristajanje uz načela ravnopravnosti građana i načela zabrane diskriminacije po osnovi vjerskog ili inog svjetonazora obavezuju me priznavati ista prava drugima koji misle ili vjeruju drukčije od mene i braniti ta njihova prava kao i svoja vlastita.

Usput sam potvaranje javnog dužnosnika kao potencijalnog ubojicu, počinitelja genocida, kamenovatelja, homofoba itd. ocijenio klevetničkim, jer ta osoba u četiri desetljeća javnog djelovanja nije počinila nijedno od tih.

S obzirom na značenje Biblije za opću kulturu, smatram pokušaj njezina svođenja isključivo na zločinački priručnik – aktom kulturicida.

U pogledu umjesnosti optužaba manchesterskog uglednika, dovoljno je uzeti prvu, onu o genocidu: ako se ne varam, u holokaustu je umoreno nekoliko millijuna pripadnika židovskog naroda, kojemu pripada Biblija, a ne obrnuto.

I zbog toga optužbe iz Manchestera smatram nadahnutima antisemitizmom, svjesnim ili podsvjesnim.

Ti moji stavovi bili su ovih dana razlogom prilično oštrih reakcija, koje se nisu ograničile samo na prosudbe, nego su počesto postajali osobni napadi (ad hominen, a ne: ad rem). U načelu osporavam neistinite podatke, kada to smatram potrebnim, u načelu ne osporavam vrednosne sudove o meni samome.

Ipak, kada se na me okomljuju u glasilu koje s ponosom ističe da ga financijski podupire Ministarstvo kulture, kada ono prelazi apsolutno preko svih točaka merituma moje reakcije (koje sam stoga ovdje ponovo nabrojio) i tvrdi da, po „mome“, „antiklerika na sveučilištu treba kazniti kao klevetnika“, te se implicite pridružuje kleveti i vjerskoj mržnji – onda zahtijevam da se i ova moja reakcija objavi na isti način."